Wat is hyperacusis?

Kan je het 'opeens' hebben en kan je hiervan genezen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
SentWierda
5 jaar geleden
Het tegenovergestelde van hyperacusis is: hypacusis.
Hypacusis is vermindering van de gehoorsterkte door verminderde prikkelbaarheid van de nervus acusticus (= gehoorzenuw).

Antwoorden (2)

Hyperacusis is overgevoeligheid voor externe geluiden. Het is een symptoom, geen ziekte, evenals tinnitus, waarbij juist interne geluiden klachten geven. Hyperacusis kan voorkomen in combinatie met tinnitus
Er zijn tot nu toe geen totale genezingsmogelijkheden in de meeste gevallen van hyperacusis. Wel zijn er behandelingsmethoden, met name TRT-therapie, waarmee goede tot zeer goede resultaten kunnen worden geboekt en hyperacusis (evenals tinnitus) vaak gedegradeerd kunnen worden tot latent aanwezig blijvende aandoeningen die echter in het dagelijkse leven nauwelijks meer een rol van betekenis hebben. Juiste voorlichting van gespecialiseerde hulpverleners aan een audiologisch instituut kan bijdragen aan een verbeterd welzijn. Contact met lotgenoten, inzicht in de aandoening en (tijdelijk) aangepaste leefomstandigheden kunnen het leed helpen verzachten.
Toegevoegd op 12 december 2018 15:48: bron, tekst
ronron1212
5 jaar geleden
Hyperacusis is een medische term die gebruikt wordt voor overgevoeligheid voor normale alledaagse geluiden. Dit kan bijvoorbeeld het gekraak van een krant zijn of het geluid van de afzuigkap. Iemand met hyperacusis vindt deze geluiden zeer onaangenaam of zelfs pijnlijk.

Oorzaken hyperacusis
Net als bij oorsuizen kunnen er zeer veel oorzaken zijn van hyperacusis en het is moeilijk of zelfs onmogelijk om aan te wijzen waar de verandering in het auditieve systeem heeft voorgedaan die tot de hyperacusis heeft geleid. Medisch gezien is er over het algemeen helemaal niets aan te doen. Wel kan de patient geholpen worden om met hyperacusis om te gaan. Hiervoor kan contact worden opgenomen met een audiologisch centrum.

De meest voorkomende oorzaken van hyperacusis zijn:

Gehoorverlies
Whiplash, trauma aan het hoofd
Akoestisch trauma door bijvoorbeeld explosieven (vuurwerk) of impulsgeluiden zoals een schot van een geweer.
Door bijwerkingen van bepaalde medicijnen of door operaties
Chronische oorontstekingen
Auto-immuun ziekten
Stress
echter vaak is de oorzaak onbekend

Net als bij tinnitus is het van belang met de hyperacusis om te leren gaan. Hyperacusis kan net als tinnitus door stress verergeren. De onzekerheid en de impact die hyperacusis heeft op het dagelijkse leven en de zorgen die de patient zich maakt over de hyperacusis kan er toe leiden dat de klachten juist erger worden. Bij behandeling van hyperacusis kan de patient gestimuleerd worden beetje bij beetje weer meer te ondernemen en zichzelf meer en meer bloot te stellen aan dagelijkse geluiden. Wanneer de klachten stress gerelateerd zijn kunnen ontspanningsoefeningen helpen. Ook kan het bewust maken van negatieve of beperkende gedachten die de hyperacusis oproept en het uitdagen ervan een goed eerste stap zijn om beter met de hyperacusis klachten om te leren gaan. Ook een cursus mindfulness kan in het verlengde daarvan positief werken.
fremar