Wat kunnen de rode plekken op mijn handen zijn?

Hallo allemaal. Ik ben een meisje van 16 jaar. En de laatste tijd merk ik dat ik rode vlekken op mijn handen heb, alleen op mijn handen, dus niet op de rest van mijn lichaam. Vandaag smeerde ik er handcreme op en toen brandde het een beetje. Ik vraag me af wat het kan zijn. Ook merkte ik dat toen ik mijn rechterhand zegmaar naar boven deed, dus net zoals wanneer je zwaait, er tussen mijn pols en voorhand een plekje is dat aanvoelt alsof het een huid is van een bejaard persoon. Het lijkt gerimpeld en het doet redelijk pijn. Zou iemand het misschien weten?
Hebt gerimpeld stukje heb ik aangegeven op de foto hieronder. Je ziet ook hoe rood de rest van mijn hand is.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De rode vlekjes kunnen inderdaad door de kou komen.
Maar gebruik je misschien iets nieuws op je handen? Een andere handzeep bijvoorbeeld?
Het kan namelijk ook zijn dat je allergisch reageert op een stofje.
Mijn dochter had dat eens met een gezichtsmaskertje. Toen ze het twee keer had gebruikt, had ze rode vlekken in het gezicht, die droog waren en brandden.
Als je er dan handcreme opsmeert met parfum, gaat dit ook branden.
Het beste kun je er een vette crème opsmeren. Ga even bij de drogist of apotheek langs.
Een goede crème is bijvoorbeeld vaselinecreme etc.
Bij de apotheek kunnen ze ook even kijken en je goed adviseren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Cetomacrogol, bepanthen (weet even niet of ik het goed spel) zijn ook prima.

Antwoorden (1)

ik vind het er niet zo opvallend uitzien, maar misschien ben je allergisch voor die zalf. Of misschien zit je vaak op de fiets en drogen je handen daardoor eerder uit door de wind en regen, als je geen handschoenen draagt.
anneliez
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Eens.
Ik vind ook niet dat er veel te zien is; als je toch last hebt van jeuk wijst dat op een allergie/overgevoeligheid, en die komt meestal doordat je teveel cremes/zeep/zalf/etc gebruikt en/of door een parfum dat daarin zit. was je handen niet te vaak, gebruik neutrale zeep (geen parfum/geurtjes etc), gebruik een tijdje een vette creme zonder parfum of toevoegingen (vaseline en/of cetamacrogol) EN VERDER NIETS.