Hoeveel kost een kunstheup?

Hoeveel euro kost een kunstheup van titanium; exclusief montagekosten (basisuitvoering).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (2)

Weet er van iemand en die betaalde voor de kunstheup een kleine 500 €( Belgisch ziekenhuis)
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@fremar, De kosten voor een nieuwe heup zijn in Vlaanderen beduidend lager dan in Nederland
In het Regionaal ziekenhuis Heilig Hart Leuven bijvoorbeeld is de kostenraming aangaande hospitaalopname voor heupprothese, met de gemiddelde ligduur van zeven dagen is het kostenplaatje in België veel gunstiger dan in Nederland.
Patiënt met mutualiteit op gemeenschappelijke kamer € 738,58
Patiënt zonder ziekenfonds op gemeenschappelijke kamer € 7.434,--
De kosten voor consultaties/onderzoeken voor en na de operatie zijn niet ingecalculeerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus @Fremar, het bedrag dat uw kennis heeft opgegeven kan best ongeveer kloppen. Afhankelijk van de leeftijd van de patiënt, het aantal ligdagen en hoe ongecompliceerd de ingreep is.
https://www.hhleuven.be/nl/patienten/kostprijs/kostenraming/kostenraming-heupprothese/
De kosten voor het plaatsen van een totale heupprothese zijn niet in ieder ziekenhuis of kliniek hetzelfde.
De prijzen in Nederland lagen in 2015 tussen de 6500 en ruim 16.000 euro. De kosten zijn nu drie jaar later zeker niet lager.
Een instelling waar vooral ongecompliceerde patiënten behandeld worden zullen minder kosten in rekening brengen dan de instellingen waar veel gecompliceerde patiënten behandeld worden. Denk aan patiënten die voor een tweede keer een nieuwe heup krijgen. Ook is de prijs in een groot ziekenhuis (bijvoorbeeld een academisch ziekenhuis) vaak hoger dan in een kleine kliniek. Dit komt doordat in de prijs ook de vaste lasten berekend zijn, zoals kosten voor bijvoorbeeld het gebouw en de faciliteiten.
In principe hoeft u bovenstaande kosten niet zelf te betalen. Deze worden in zijn geheel door uw basisverzekering vergoed. Voorwaarde is wel dat u naar een ziekenhuis gaat waarmee uw zorgverzekeraar een contract heeft. Als uw eigen risico nog niet op is, moet u wel een deel van de kosten zelf betalen. U maakt eerst uw eigen risico op. De basisverzekering vergoedt de rest. Na de operatie heeft u fysiotherapie nodig waarvan de kosten niet altijd worden vergoed. U kunt zich hiervoor aanvullend verzekeren.
Sinds december 2016 kunnen de orthopedisch chirurgen - vanuit het registratiesysteem (LROI) waarin zij alle orthopedische implantaten registreren - een brief met de juiste informatie over de aangebrachte prothese uitdraaien. Pas na de operatie is de brief voor de patiënt beschikbaar. Dus na de operatie krijgt u alle relevante informatie over merk, type, fabrikant etc - U ziet dan ook pas welk materiaal er gebruikt is maar geen prijzen.
De leveranciers maken hun prijzen niet openbaar. Het zijn prijsvechters. Het is dus zaak om van de totaalkosten alle bijkomende kosten, zoals medicijnen, onderzoeken, ligdagen etc. af te trekken om een aardig inzicht te krijgen over de prijs van een titanium kunstheup als deze door de chirurg is gebruikt.
http://www.prothesevergelijker.nl/fabrikanten/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
"exclusief montagekosten"
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Turfgraver, stond dat er al? niet gezien.
Leveranciers geven hun prijs niet prijs. Ook dat zijn prijsvechters.
http://www.prothesevergelijker.nl/fabrikanten/
https://www.skipr.nl/actueel/id30029-%27zorg-betaalt-miljoenen-te-veel-voor-kunstheupen-en-knieen%27.html