Mag een roker roken als hij met een niet roker samen in een kamer slaapt bij de daklozen opvang?

Ik ben dakloos en huur een kamer voor €356 p/m bij HVO Queorido in Amsterdam. Ze hebben mij geplaatst in een tweepersoonskamer met iemand die rookt, en ik heb er heel erg veel last van. Ik heb dat ook aangegeven en gezegd dat het volgens mij niet is toegestaan. Mij werd toen verteld dat als het mij niet beviel ik maar moest weggaan. Mag dit ja of nee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
In een daklozenopvang is het normaal dat alleen wordt gerookt in de daartoe aangewezen rookruimte. Het is onacceptabel als je een kamer moet delen met iemand die rookt in de ruimte waar geslapen wordt!
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.cleanairnederland.nl/nieuws/44-rookverbod-in-verpleeg-en-opvanghuizen https://hvoquerido.nl/locatie/je-eigen-stek/
ingeschreven bij Woningnet
geen bezwaar tegen roken, want in huis rookt vrijwel iedereen. Aan wie betaal je exact het bedrag? Gaat dat bedrag naar HVO? Dan lijkt het erop dat jij toch sterk staat.
Castle
5 jaar geleden
Als je huurt heb je rechten. Stankoverlast is aantasting van woongenot lijkt me. Ik zou het nog eens bespreekbaar maken als ik u was.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Mikebakker, u schrijft dat u geplaatst bent bij iemand die rookt. Hierbij is u zeer waarschijnlijk medegedeeld, of heeft men u de huisregels laten lezen of uitgereikt, dat roken niet verboden is in de woonkamers, zoals in zoveel opvangtehuizen van Querido.
Probeer door middel van overleg een andere kamer te krijgen met een medebewoner die niet rookt. Maar grote kans dat ook dat een tijdelijke maatregel blijkt te zijn, u kunt namelijk als de andere bewoner weer zelfstandig gaat wonen, weer een rokende medebewoner krijgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als er een woonruimte is of een rook gedeelte sta je denk ik wel sterk omdat het een ruimte wordt waar je woont en slaapt.
Is dat er niet en je moet wachten op een niet rook kamer kan het zijn dat je over 5 jaar nog op straat slaapt.
Je zal toch bijna denken dat bij de inschrijving te horen krijgt dat je op de kamer mag roken dus denk ik dat er geen leefruimte of woongedeelte is.
Dan zal dit wel een vreemde gang van zaken zijn.

Antwoorden (1)

Op grond van de tabakswet mag u een rookvrije ruimte eisen, zeker als slaapplaats. Echter in veel opvangtehuizen van HVO-Querido gelden aparte regels. In het tehuis Eigen Stek aan de Tolstraat te Amsterdam heeft als speciale regel dat men geen bezwaar heeft tegen roken, want in huis rookt vrijwel iedereen. Vreemd maar waar. Probeer toch met overleg een andere medebewoner te krijgen of een woonplaats die rookvrij is. Praat hierover met uw begeleidende arts.
https://hvoquerido.nl/locatie/je-eigen-stek/
Er zijn in de 50 HVO-Querido tehuizen op de locatie Amsterdam, afspraken gemaakt met de brandbeveiliging dat er in de woonkamers gerookt mag worden.
https://www.dezorgbrandveilig.nl/sites/default/files/bestanden/kennisbank/praktijkvoorbeeld_hvo-querido.pdf
Toegevoegd op 19 oktober 2018 08:45: bron, tekst