is roken van wiet/hash ongezond voor je (2018)?

vraag is misschien eerder gesteld maar ik vraag me af of hier recent nog onderzoeken naar zijn gedaan? is het echt ongezond of kan het geen kwaad?

5 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het roken van wat dan ook is altijd ongezond. Daar zijn zo goed als alle onderzoeken het over eens. Als je dus cannabis wil consumeren kan je altijd veel beter kiezen voor eetbare producten of vaporizen/verdampen.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-zijn-hasj-en-wiet-schadelijk-voor-de-longen/
Waarom zijn hasj en wiet schadelijk voor de longen?
Hasj en wiet worden meestal gerookt. Bij de verbranding van plantaardige producten komen schadelijke stoffen vrij, waaronder teer. Roken van pure wiet laat 4 tot 5 keer meer teer in de longen achter dan een normale sigaret.

Roken van cannabis verhoogt de kans op:

acute en chronische bronchitis
verminderde werking van het immuunsysteem van de longen.
Er zijn aanwijzingen dat ook de kans op longkanker verhoogd wordt, maar uit bevolkingsonderzoek blijkt dit niet.

De boosdoener is teer. De extra hoeveelheid teer wordt veroorzaakt door:

het ontbreken van een filter zoals bij normale sigaretten. Hierdoor krijg je 2 tot 3 keer meer teer binnen.
de rooktechniek. Blowers hebben de gewoonten grote volumes rook in te ademen en deze lang vast houden. Hierdoor wordt ook nog eens 1,5 keer meer teer afgezet. Om THC in de bloedbaan te krijgen is deze techniek helemaal niet nodig. THC wordt onmiddellijk en al in het begin van de longen opgenomen.
---
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/is-vaporizer-en-hoe-werkt/
Eigenlijk kan je ervan uitgaan dat alles wat je verbrandt en in je longen krijgt gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Die schade wordt veroorzaakt door het vrijkomen van teer, koolstofmonoxide en andere giftige verbrandingsproducten. Dit vergroot de kans op longziektes zoals COPD, bronchitis en mogelijk ook op longkanker.

Het goede nieuws is dat je hier wat aan kunt doen. Deze risico’s voor je luchtwegen kunnen (deels) voorkomen worden door:

- geen cannabis te gebruiken;
- de cannabis niet te roken maar op te eten. Het nadeel hiervan is wel dat het onvoorspelbaar is hoe sterk het zal uitvallen;
- door het gebruik van een vaporizer, ook wel een verdamper genoemd.
--
Dus JA, het roken van wiet en/of hash is ook dit jaar weer ongezond. Beter kan je dus verdampen/vaporizen, cannabisproducten eten, of geen gebruik maken van cannabis.
Toegevoegd op 01 oktober 2018 13:52: tekst
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''Roken van pure wiet laat 4 tot 5 keer meer teer''.
Kennelijk ben je niet op de hoogte van hoe je wie rookt.
Dat is een klein beetje over de normale tabak.
De schadelijkheid van tabak overheerst royaal die van tabak.
3/4 van je verhaal is dus overbodig.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik rook wiet zelden puur, maar dat maakt voor het verhaal niet uit.
ALS je wiet puur rookt.... "De schadelijkheid van tabak overheerst royaal die van tabak. "
juist?! Maar nee laten we stellen dat je 1/4 wiet in je tabak doet, dan is de schadelijkheid wiet/tabak 50/50. Hoe dan ook is wiet roken schadelijk. Je vermindert de schadelijkheid niet door tabak toe te voegen, Absoluut gezien blijft een 1 gram gerookte wiet even schadelijk.