Mijn wond is geel en vochtig. Is hij ontstoken?

Ik heb een schaafwond bij mijn elleboog die geel is en altijd nat is. Er komt vrij veel geel wondvocht uit de wond, en mijn bandages absorberrn dit wel goed, maar er zit nog steeds een geel laagje smurrid op mijn wond en ik durf het niet af te spoelen. Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is 3 x met water spoelen op de dag dat ik de schaafwond kreeg ,3 dagen geleden. Sindsdien ben ik dagelijks bandages/gazen 2x gaan verwisselen. De reden waarom ik het niet gewoon open laat is doordat het op een plek zit waar de hele tijd dingen tegenaan komen. zie foto.. In het echt ziet het er geler uit.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (1)

Een gele wond heeft vaak veel wondvocht. Als je een gele wond hebt is het verstandig om naar de huisarts te gaan, omdat er veel verschillende soorten gele wonden zijn:

Gele necrose;
gele necrose is afgestorven weefsel. Dit moet altijd van de wond afgehaald worden door de huisarts of verpleegkundige. Dit zal met een pincet, schaartje of mesje gedaan worden.
Dermis en/of subcutaan vet;
de dermis is de huidlaag onder je bovenste huidlaag (opperhuid). Door de dermis lopen heel veel bloedvaatjes, die ervoor zorgen dat je huid voldoende voedsel en zuurstof krijgt. Dermis hoeft dus niet te worden verwijderd. In dit weefsel ontstaan vanzelf nieuwe bloedvaatjes, waadoor de wond weer rood kleurt.
Pus;
pus kan duiden op een ontstoken wond. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door een infectie. De wond moet dan behandeld worden met een antibacteriële oplossing of zalf.
Fibrinebeslag;
fibrine is een eiwit dat dat zorgt voor een korstje. Meestal kan dit korstje er gewoon op blijven zitten, maar als het diep in je huid zit, moet het worden verwijderd.