Een tweede taal leren is goed voor de hersenen. Geldt dat ook voor een programmeertaal?

Een tweede taal leren is goed voor de hersenen. Wanneer je dat al op jonge leeftijd doet kan het zelfs dementie tot 5 jaar uitstellen (zo heb ik het tijdens het theatercollege van Dick Swaab begrepen. Zie ook: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/later-dement-door-tweetaligheid/)

Maar geldt die regel ook voor het leren van een programmeertaal voor de computer ?

Antwoorden (1)

Bij het leren van een tweede taal groeit de hippocampus. De hippocampus speelt vooral een rol bij het opnemen van nieuwe informatie en in onze ruimtelijke oriëntatie.
Ook bij andere cognitief veeleisende taken groeit de hippocampus. Daarom kan het leren van een programmeertaal ook je hippocampus vergroten, net zoals bijvoorbeeld puzzelen en bridgen.
Op die manier zou dementie, waarbij deze delen van het brein zijn aangetast, kunnen worden tegengegaan of later kunnen intreden.
SimonV
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Zeer bemoedigend! :)
PLUS