Kan je je ogen laten laseren als je zowel veraf als dichtbij slecht ziet?

Ik draag lenzen omdat ik ver niet goed kan zien. Moet met lezen altijd een leesbril op. Zonder lenzen kan ik goed lezen maar slecht ver kijken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.5K
Erna55
5 jaar geleden
Je zegt in je vraag dat je zonder lenzen zowel veraf als dichtbij slecht ziet.
Maar in de toelichting zeg je dat je zonder lenzen goed kunt lezen ( dichtbij zien ) ..

Antwoorden (1)

Ik begrijp uit de vraaguitleg dat vraagsteller zonder hulpmiddelen bijziend is. En zó dus goed kan lezen.
Om ook ver te kunnen kijken draagt ze lenzen. Maar eenmaal met die lenzen in heeft ze wél een leesbril nodig om dan dichtbij ook weer scherp te zien.

Door de voor de aanwezige ooglengte iets te bolle natuurlijke lens van een oog te laten laseren wordt er een permanente correctie aangebracht, en als dat precies goed uitkomt (let wel: dat lukt meestal niet helemaal precies!) heb je dan voor veraf geen contactlens meer nodig. Maar dan kan het best zijn dat de elasticiteit van de zeg maar iets afgeschaafde natuurlijke lens van het oog niet volstaat om dichtbij scherp te kunnen zien.
Het oog kan door het gebruik van hulpmiddelen tot nu toe wellicht minder hebben hoeven accomoderen waardoor er (mede afhankelijk van de leeftijd van VS) zeg maar wat vroege stramheid kan zijn ingeslopen en dan kun je verwachten dat een leesbril na het laseren eigenlijk altijd nodig zal zijn om ontspannen goed te kunnen lezen of beeldschermwerk te doen.

Dat is wat ik ervan denk. Maar de oogarts lijkt me de aangewezen deskundige om hierin raad te geven.
Ik zou voorzichtig zijn met zuiver op het advies van alleen de laserkliniek af te gaan. Die heeft een commercieel belang.

En lenzen moeten dragen (of een bril) is niet fijn, maar laseren heeft vaak blijvende hinderlijke bij-effecten waar je nooit meer van afkomt. Ik ken zo iemand. Bezint eer gij begint!

Een varifocus bril kan ook een oplossing zijn, maar niet altijd, en het vraagt gewenning.
Zuiver optisch bekeken is een bifocale bril met ouderwets gewoon zichtbare halve maantjes erin geslepen eigenlijk de beste keuze, indien de vereiste brilsterkte het toelaat. Ik wil altijd goed zien, en of ik er in andermans ogen al dan niet wat ouder uitzie komt voor mij op het tweede plan!

Een goede bron met uitgebreide informatie vind ik https://www.oogartsen.nl/ .
Eventueel kunt u meteen voor dit gedeelte kiezen: https://www.oogartsen.nl/oogartsen/refractie_chirurgie/ooglaseren_PRK_LASIK_lensimplantaties/