Hoe weet ik welke factor zonnebrand (spf) ik moet gebruiken?

Ik ben zelf getint (halfbloedje Indo/Moluks en Nederlands) en smeer vaak factor 30 (voor mijn gezicht zelf een hogere factor). Ik vraag me af of dat niet te hoog is voor mijn huid.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ondanks de verminderde kans op huidkanker moeten ook mensen met een donkere huid zich beschermen tegen de negatieve effecten van de zon. Een te sterke blootstelling aan UV-stralen veroorzaakt verbranding en uitdroging van de huid. De donkere huid heeft een grotere kans op verstoringen van het pigment.

Het smeren van zonnebrand biedt ook de donkere huid extra bescherming tegen de schadelijke werking van de zon. Een zonnebrandcrème met SPF 5-15 is aan te raden om de huid in de beste conditie te houden.

Het smeren van zonnebrand biedt ook de donkere huid extra bescherming tegen de schadelijke werking van de zon. Een zonnebrandcrème met SPF (Sun Protection Factor) 5-15 is aan te raden om de huid in de beste conditie te houden.
fremar
5 jaar geleden
Welk huidtype je ook hebt, gebruik minimaal factor 30.
https://www.kwf.nl/voorkomen/zon-uv-huidkanker/zonnebrandcreme/Pages/dit-moet-je-weten.aspx

De tijden en inzichten zijn veranderd, voor mijn lichte huid die sneller verbrandt was jarenlang een SPF van 20 prima, maar tegenwoordig wordt een SPF van minimaal 30 aangeraden door het KWF.
Andere bron houdt vast aan een huidtype schema, zoals ik schreef

Huidtypes
Welke soort crème bij jouw huid past, is afhankelijk van je huidtype. In de tabel hieronder kun je zien wat voor huidtype jij hebt en met welke factor zonnebrandcrème je je moet insmeren om niet te verbranden

Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit) factor 30

Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam) factor 15-20

Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin) factor 10-15

Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel) factor 5-10

Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30/50

https://www.gezondheidsnet.nl/zonnen/zon-verstandig

=>De vraag is wie geloof je eerder:

Waar moet je op letten als je een zonnebrand koopt?
Bij het kopen van zonnecrème is het belangrijk dat je de juiste beschermingsfactor kiest voor je huidtype. De beschermingsfactor wordt aangeduid met Sun Protection Factor (SPF) op de verpakking. De keuze van de beschermingsfactor hangt samen met je huidtype. Welk huidtype je ook hebt, gebruik minimaal factor 30.
https://www.kwf.nl/voorkomen/zon-uv-huidkanker/zonnebrandcreme/Pages/dit-moet-je-weten.aspx