Volgens onderzoek door de KNCV is de bescherming na een jaar nog minstens 90%.
Reddie
5 jaar geleden
Na opening is zonnebrandcrème tot 12 maanden na opening nog te gebruiken. Dit staat op de verpakking aangegeven met een geopend potje met een getal en de letter M (maand). Bewaar je zonnebrand wel op de juiste manier om de werking te behouden. Nadat de verpakking open is geweest of met hoge temperaturen in aanraking is geweest, kan de factor die op de verpakking staat teruglopen naar een lagere beschermingsfactor (SPF). Het middel geeft dan niet altijd meer de volledige bescherming. Bewaar zonnebrand daarom niet te lang. En doe dat gesloten, in de schaduw, op een koele plek. In de volle zon en in een hete auto kan de zonnebrand in factor achteruit gaan. Maar koel bewaard kan de crème een jaar langer dan aangegeven staat nog prima gebruikt worden.
Amadea
5 jaar geleden
Twee jaar met dezelfde spray of olie kan wel, al doen de fabrikanten voorkomen dat het absoluut niet meer gebruikt mag worden omdat het niet meer goed is.
Wij smeren te zuinig, daar komt het eigenlijk op neer. Dus het tweede jaar gewoon MEER gebruiken en VAKER smeren is er niets aan de hand.

"Dermatologen schatten in dat een SPF 30 na twee jaar is teruggelopen naar SPF 27 à SPF 28. Maar ga je uit van de helft van de originele factor, dan zit je altijd goed. Meestal staat er op de fles ook een symbool hoe lang het product houdbaar is, kijk maar eens naar het getal in een klein containertje. 24M staat voor 24 maanden. Je wilt natuurlijk geen risico’s nemen."

Antwoord:
-Dat hoort op het flesje/potje te staan.
-Ja het wordt minder effectief en moet dus dikker gesmeerd worden.
-Als je na een jaar of zo een fles tegen komt ...nieuw... kan je vanaf die dag de houdbaarheidsdatum rekenen. Dus 2 jaar vanaf vandaag als je het vorige lente/zomer gekocht hebt en niet gebruikt.