Kan een (verkeerde) bril slecht zijn voor je ogen?

Ik heb wel eens gehoord dat als je een bril krijgt, je ogen daarnaar gaan staan. Met andere woorden: je ogen wennen aan de nieuwe blik en kunnen niet meer zonder. Bij het aanmeten van een bril zou een grotere sterkte dan nodig, leiden tot aanpassing aan deze nieuwe sterkte en dus achteruitgang van je ogen betekenen. En bij multi-focus zou de sterkte 'neutraal' niet bestaan, dus je hebt altijd een vergrotingsfactor, waardoor je ogen dus met elke nieuwe bril steeds slechter worden. Wat is hiervan waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Veel mensen merken niet dat hun ogen slechter worden – omdat het heel geleidelijk gaat – en dragen een bril of lenzen met de verkeerde sterkte. Voor de ogen kan dat niet veel kwaad; die gaan daardoor niet verder achteruit.
Maar dat wil niet zeggen dat je goed kunt zien. En als je onvoldoende ziet, functioneer je minder goed. Je kunt allerlei klachten krijgen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid of branderige ogen. Daarnaast kunnen lichamelijke problemen ontstaan, bijvoorbeeld nek- en rugklachten. Oogcontrole is daarom niet alleen belangrijk om goed te kunnen blijven zien, maar voor je ­hele functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja helaas is dit zo,want meestal als je gaat voor een nieuwe bril is dit omdat je ogen slechter zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verkeerde bril wel ja.Dat heeft met het middelpunt te maken.Maar indien je een multifocale bril hebt hoeft het geen achteruitgang te betekenen.Mijn lees is achteruit gegaan(ouderdom) en in de verte is vooruit gegaan en is bijna vensterglas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een klein verschil kan geen kwaad, je ziet alleen minder goed, je ogen kunnen het iets corrigeren.
Maar als je een bril zou dragen met echt te sterke glazen dan is je zicht dus heel slecht.
Je ogen worden hier niet slechter van, maar vermoeider omdat ze teveel moeten corrigeren. met een bril op de juiste sterkte gaat dat wel over
anneliez