Kunnen mannen HPV krijgen?

Afgelopen week/weken veel gedoe omtrent HPV inentingen bij meisjes. Kunnen mannen echter ook HPV krijgen en worden ze hier ook voor ingeënt als ze jong zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.ad.nl/gezond/keelkanker-door-orale-seks-in-twintig-jaar-verzesvoudigd~ad333bbe/
Cryofiel
5 jaar geleden
Er zijn plannen ook jongens tegen HPV te vaccineren.

Het beste antwoord

Ja, ook mannen lopen het HPV-virus op. Zowel de ongevaarlijke varianten die bijvoorbeeld wratten veroorzaken, als de gevaarlijke varianten die kanker veroorzaken. Vrouwen lopen hun besmetting van de baarmoeder zelfs meestal op van een besmette man.

Waar vrouwen het risico lopen op baarmoederhalskanker, lopen mannen geen risico op peniskanker. Wel op keelkanker en mondkanker - net als vrouwen overigens.

Omdat vrouwen het grootste risico lopen, worden zij nu gevaccineerd. Om het risico écht te verlagen moeten de mannen natuurlijk ook gevaccineerd worden. Daar zijn nu dan ook plannen voor.
Cryofiel
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mannen krijgen HPV inderdaad op dezelfde manier als vrouwen, door intiem (genitaal) huid-op-huid contact – meestal door seks (vaginaal of oraal). HPV veroorzaakt echter zelden ernstige gezondheidsproblemen bij mannen, vooral niet bij mannen met een gezond immuunsysteem.
ronron1212
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Mannen kunnen, net als vrouwen, keelkanker oplopen van het virus.