Hoeveel stappen per dag is gezond?

Ik ben op onderzoek geweest en zie niet echt een eenduidige richtlijn. De ene bron zegt rond de 5.000, terwijl de andere bron zegt dat dat te weinig is. Uiteraard geldt: hoe meer, hoe beter. Alleen heb ik een zittend beroep en ga ik met de auto naar mijn werk.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
Antoni
5 jaar geleden
Waarschijnlijk ken je ze al, maar de bekendste tips om meer te bewegen zijn: neem wat vaker de trap in plaats van de lift, maak een wandeling in de middagpauze, ga lopend als de bestemming dichtbij is, enzovoort. En daarnaast wordt vaak geadviseerd om gezond te blijven minimaal 30 minuten per dag intensief te bewegen.
Ritsuka
5 jaar geleden
10000 houd ik aan.

Het beste antwoord

Onderzoek heeft uitgewezen dat een mens gemiddeld ongeveer 6.000 stappen per dag zet. Om gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn.
Tips om de tienduizend stappen per dag te halen
Als we al zesduizend stappen per dag zetten, lijkt het een kleine ‘stap’ naar de tienduizend stappen per dag. Toch blijkt het voor veel mensen een drempel te zijn om het ook echt te halen. Hoe zorg je ervoor dat je deze limiet dagelijks haalt? Met deze tips kun je hopelijk gemakkelijk het aantal stappen per dag verhogen tot deze magische grens.

Meten is weten
Houd 10 dagen lang bij hoeveel stappen je gemiddeld per dag zet. Op de meeste smartphones staat inmiddels standaard een app die je stappen telt. Je kunt ook de gratis app Moves downloaden, een stappenteller kopen of een sporthorloge of smartwatch aanschaffen. Zodra je een beter beeld hebt van je activiteit, kun je een plan maken.

Hoe?
Kleine aanpassingen die je in je leven kunt maken om de tienduizend stappen per dag sneller te behalen.
- Neem de trap in plaats van de lift.
- Als je ergens moet wachten (bijvoorbeeld op de trein), breng die tijd dan lopend door in plaats van stilstaand of zittend.
- Parkeer de auto wat verder weg of stap een bus-/tramhalte eerder uit.
- Ga een stukje wandelen in de pauze (sowieso fijn voor je brein).
- Loop naar je collega in plaats van te bellen of te mailen.
- Ga er ‘s avonds of in het weekend op uit om te wandelen. Dat hoeft niet eens heel ver te zijn, elke stap is er een extra.
- Ga lopend naar de supermarkt/stad/vrienden, alles wat lopend te overzien is (bepaald voor jezelf wat dat is, bijvoorbeeld alles wat je in een half uur kunt lopen).
- Telefoontje plegen? Loop ondertussen heen en weer en de trap op en af.
- Met hardlopen loopt die teller wel door. In rap tempo nog wel. Dus als je een snelle inhaalslag wilt maken: trek je hardloopschoenen aan.
- Ga met het openbaar vervoer, dan kom je veel sneller aan tienduizend stappen per dag dan wanneer je thuis al in de auto stapt, naar je werk rijdt en daar de hele dag achter je computer zit.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
"Om gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn."
"Onderzoek heeft uitgewezen dat een mens gemiddeld ongeveer 6.000 stappen per dag zet"
Dat betekent dat 100% van de bevolking ongezond is.
Dat lijkt me baarlijke nonsens.
10.000 stappen is ca 1,5 uur lopen. Andere bronnen noemen 0,5 uur lopen.
Antoni
5 jaar geleden
@Reddie, als de ene helft van de bevolking 10.000 stappen per dag zet, en de andere helft 2.000 stappen per dag, is het gemiddelde 6.000 stappen per dag en is 50% van de bevolking gezond.
SimonV
5 jaar geleden
Zelfs als je niet gezond leeft, hoef je niet ongezond te zijn.