Hoe komt een Demodex-mijt op je lichaam?

Gisteren igelezen dat de Demodex-mijt leeft in haarzakjes, vooral op het gezicht. Hoe komen deze mijten op je lichaam? En belangrijker: hoe kom je er vanaf?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
Ivana
5 jaar geleden
Hier een artikel over demodex bij honden. Misschien is het niet exact dezelfde parasiet, maar de kenmerken zijn identiek. Bij pups en oude, kwetsbare honden is het algemeen bekend. Misschien vind je in dit artikel wat informatie over oorzaak, gevolg en behandeling.
http://www.dierenkliniekeersel.nl/demodex/

Antwoorden (1)

Er worden eigenlijk geen testen gedaan voor demodex. (demodex is een normale huidbewoner en aantonen dat deze op de huid leeft is geen bewijs dat demodex huidklachten veroorzaakt).
Het vinden van een effectief (en “huidvriendelijk”) middel om de demodex mee te bestrijden.
Je weet niet of het werkt, de middelen die er zijn, zijn vrij agressief en kunnen de huid irriteren. (En dus de symptomen erger maken)
Samengevat, je weet niet of je demodex hebt en als je ze hebt weet je niet of ze ook daadwerkelijk een probleem zijn. Je weet niet hoe je ze moet bestrijden en als je het probeert weet je niet of het werkt of dat het middel het huidprobleem erger maakt.
(Op het internet wordt beweerd dat duindoorn olie effectief is. Voor zover ik heb kunnen vinden is er geen onderzoek gedaan of dit ook werkelijk zo is. (Misschien is het wel een marketing truc van de duindoorn olie fabrikanten).)
fremar