Is een hersenbloeding/aneurysma zeer erfelijk?

Mijn moeder had toen ik 6 maanden oud was een hersenbloeding gekregen, 18 jaar later (16 November 2017) is ze overleden aan een tweede hersenbloeding.
Heb ik als dochter een grote kans om ook een hersenbloeding te krijgen? En wat kan ik er tegen doen om het zo veel mogenlijk te voorkomen?
Ik heb vaak hoofdpijn (heel vaak op de plek waar zij ook hoofdpijn had) en ik heb op het moment ook een stijve nek (dit had zij ook voor ze werd opgenomen)
Het zit waarschijnlijk tussen de oren maar toch heb ik veel stress over dat ik het ook zou kunnen hebben.
Is het erfelijk? En moeten ik en haar broers/zussen ook onderzocht worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Lees dit eens goed
http://www.nvvn.org/patienteninfo/schedel-en-hersenen/aneurysma-bloedvatmisvorming/

Antwoorden (2)

Als de slagader geblokkeerd is, noemen we het een herseninfarct; driekwart van de beroertes is een herseninfarct.
Als de slagader scheurt, noemen we het een hersenbloeding.
Hersenbloedingen zijn soms erfelijk. Zwakke plekken in de bloedwand KUNNEN erfelijk zijn.

Wat te doen om de kans op een hersenbloeding te verkleinen?
Als je rookt: stoppen met roken. Dit is het allerbelangrijkste. Door te stoppen met roken verklein je de kans op een beroerte met de helft.
Laat de bloeddruk regelmatig checken door de huisarts. Die zal medicijnen voorschrijven als de
bloeddruk te hoog is.
Eet gezond. Eet veel groenten en fruit, en volkoren granen. Wees matig met vlees, vet, suiker en zout (maximaal 6 gram per dag, ca. 1 theelepel).
Val af bij overgewicht.
Wees matig met alcohol.
Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
______________
Mensen met twee of meerdere eerstegraadsfamilieleden met een hersenbloeding hebben een sterk verhoogd risico zelf een aneurysma te ontwikkelen. Maar dat is bij jou niet het geval, lijkt het.
SimonV
5 jaar geleden
Is een aneurysma erfelijk?
Dat is de vraag die elk familielid van een slachtoffer van een aneurysmaruptuur zich stelt. "We spreken hier niet van erfelijkheid", zegt prof. Lubicz, "maar we weten wél dat er familiale aneurysma's zijn. Als er in eenzelfde familie twee verwanten van de eerste graad (vader en kind, broer en zus,...) met een bewezen aneurysma zijn, spreken we van een aneurysmafamilie. Met andere woorden, de incidentie ligt hoger dana in andere families. Als een patiënt zich in deze situatie bevindt, wordt hem/haar een MRI-controle om de 3 tot 5 jaar voorgesteld, aangezien we dan te maken hebben met een aneurysmaziekte die progressief is. Bovendien hebben dergelijke aneurysma's de neiging om eerder te scheuren dan gewoonlijk, zelfs als het om veeleer kleine exemplaren gaat. In deze families dringen we aan op een agressievere aanpak. Verder hebben we ook 'ontvankelijkheidsgenen' geïdentificeerd, genen dus die een rol spelen bij de vorming van aneurysma's. Veel weten we daar voorlopig nog niet over, maar het onderzoek is volop aan de gang..."
fremar