Heeft iemand met overgewicht kans op hart en vaatziekten als de bloeddruk en alles gewoon goed is?

Ik maak me zorgen im mijn vader

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
Erna55
5 jaar geleden
De hartstichting zegt :
Iedereen kan een hart- of vaatziekte krijgen. Risicofactoren verhogen die kans. Sommige risicofactoren kan je zelf beïnvloeden, andere niet.
https://www.hartstichting.nl/risicofactoren
Ritsuka
5 jaar geleden
dit kun je aan zijn huisarts vragen, die is het beste op de hoogte van zijn volledige medische geschiedenis.
Edraket
5 jaar geleden
Een man met overgewicht heeft vooral kans op diabetes type 2
SentWierda
5 jaar geleden
De vraag is niet erg duidelijk.
Wat is in dit geval overgewicht?
En wat is een normale bloeddruk? De 'normale' bloeddruk is met name afhankelijk van de leeftijd.
MarBet
5 jaar geleden
Ik vind de vraag wel duidelijk: is overgewicht an sich een risicofactor voor hart- en vaatziekten, of is het alleen indirect een risicofactor: overgewicht geeft meer kans op hoge bloeddruk, hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Als het tweede waar is, is de kans op hart- en vaatziekten niet groter door overgewicht als er niet sprake is van een verhoogde bloeddruk en/of andere factoren. Goeie vraag! De persoonlijke situatie kun je natuurlijk het best met de huisarts bespreken.
SentWierda
5 jaar geleden
Wat met name van belang is: is de vader van de vraagsteller een 50-er of een 80-er? Dat maakt voor een 'goede bloeddruk' veel uit. Om het simpel te stellen: een hoge bloeddruk is voor een 80-er prima. En ook een hoog cholesterol is voor een 80-er prima.

Antwoorden (1)

Als je overgewicht hebt, is de kans groter dat je hart en vaatziekten krijgt. Je kan bijvoorbeeld een te hoog cholesterolgehalte hebben. Als je een te hoog cholesterolgehalte hebt, kan je slagader verkalken. Als dit in een bloedvat in het hart gebeurt, kan je een hartinfarct krijgen.