Wat is een alternatief voor stressroken?

Als ik me enorm kut voel heb ik enorm de neiging veel te roken en ik ben dus opzoek naar een alternatief. Voor de verslaving heb ik nicotine spray. Maar ik ben heel erg een emotie roker en wil daar al heel lang vanaf. Val iedere keer terug als t echt niet goed met me gaat.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
5 jaar geleden
Werk aan je stress, gezond eten, op tijd slapen, sporten

Het beste antwoord

Ik heb heel veel baat gehad bij zoethout. Je kunt het vasthouden als een peuk, in je mond steken als een peuk, je bloeddruk gaat ervan omhoog net als bij een peuk, en de smaak is (met een beetje fantasie) geen slechte vervanging.

Buiten dat: ga in je hoofd eens een peukie roken, maar denk de peuk weg. Wat ben je nu aan het doen? Een ademhalingsoefening. Dat helpt ook tegen stress.
Dus als de nood hoog is, gewoon naar buiten gaan met je stukkie hout en doen alsof je rookt. Het staat misschien een beetje suf, maar je bevredigt er allerlei stukjes van je onderbewuste mee die je anders parten zouden spelen. Zeker als je een stressroker bent en het je eigenlijk niet om de nicotine te doen is.

Alleen oppassen dat je niet zo'n gewoonte maakt van je ademhalingsoefening dat je op een gegeven moment alsnog de peuk erbij pakt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is leren omgaan met spanning en stress. Een gedragsmatige bestrijding kan de intensiteit van de stresshormoonafgifte terug dringen. Dit kan bijvoorbeeld door meditatie, maar ook door bewegen. Voor veel rokers zal het moeten kosten een jarenlang patroon ( het roken bij stress) te door breken.