Wel of niet naar de dokter voor deze moedervlek?

Toen ik een jaar of 6 was ben ik een keer in de speeltuin gekrabd door een jongetje net boven mn borst, een beetje onder m’n sleutelbeen. Toen is er een soort ‘uitpuilende’ moedervlek op gekomen. Eerst een soort korstje en nu is het gwn al jaren een moedervlek. Maargoed, hij is wel ontstaan doordat ik daar vroeger door een kind gekrabd ben. (Ik ben nu 18) nu las ik laatst wat over dat een moedervlek gevaarlijk kan zijn maar in de meeste gevallen niet. Maar ik zat te denken, het is ontstaan doordat ik daar opengekrabd was door een kind met een vies hand van het zand van de speeltuin enz. Het is wel een kleine. Maar zou ik dit wel of niet laten checken? Ik ben niet echt het type dat voor alles naar de dokter gaat. Dus laat me weten of ik hiervoor wel of niet moet gaan.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Amadea
5 jaar geleden
Is het niet eerder een litteken(tje)? Een moedervlek kan niet door krabben ontstaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als het een moedervlekje is, dan even opletten op verandering van kleur en/of grootte. Ben je ongerust bel dan even de huisarts en vraag of je langs mag komen.
Dit is het enige dat we kunnen adviseren.
tinus1969
5 jaar geleden
Heb je last van deze plek (moedervlek of litteken)? Jeuk of pijn? Verder, als die plek daar al zo'n 12 jaar zit, zal er geen risico meer zijn van zand dat daar ooit terecht is gekomen.

Antwoorden (1)

Daar is een app voor: OddSpot (Zowel iPhone als Android)
https://www.jads.nl/oddspot.html

Gezien je verhaal verwacht ik niet dat het gevaarlijk is, maar bij twijfel... altijd naar de dokter. Al was het maar om gerust gesteld te worden.
Met een simpele app van de Technische Universiteit Eindhoven kun je zelf testen of een vreemde vlek op je huid mogelijk huidkanker is. In tegenstelling tot bestaande apps, die uitsluitend diagnosticeren op basis van foto’s, gebruikt Oddspot een vragenlijst in combinatie met een foto.

OddspotDe app werkt inderdaad heel simpel. Je beantwoordt 35 vragen, ongeveer de helft over jezelf en bijvoorbeeld je zongedrag. De andere helft gaat over het vlekje. Ook kun je in de app een foto van het verdachte vlekje maken.

‘Uit alle antwoorden bepaalt de app het risico dat het vlekje iets is dat je moet laten onderzoeken door een specialist’, zegt de bedenker van de app hoogleraar Chris Snijder.