Wat is totale cholestrol?

Ik heb een totale cholestrol van 4.6mmol maar wat is mijn hdl en wat is de ldl gehalte? Welke is hoger dan welke ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag dat na bij de instantie die je cholestrolwaarden bepaald heeft, dan kan niemand anders je vertellen

Antwoorden (2)

Totaal cholesterol is HDL en LDL samen. Uit deze gegevens valt niet zoveel te zeggen over HDL en LDL apart.
Overigens; totaal cholesterol van 4.6 mmol is normaal en niet zorgwekkend.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar ik bedoel heel wat anders dan wat jij als antwoordt geeft, totale cholestrol kan laag zijn maar de verhouding is belangrijk mijne is wel op 4.6mmol maar is het de Ldl die hoog is of Hdl? Waarom staat die op 4.6mmoll als de ldl hoog is dan is 4.6mmol totale cholestrol alsnog niet goed? Snap je hem?
SentWierda
6 jaar geleden
Om te relativeren: een hoog cholesterol is voor ouderen juist positief. (Bron: LUMC/Cicero, 10 december 2013.)
De medische richtlijnen m.b.t. cholesterol zijn gebaseerd op mensen van middelbare leeftijd, niet op ouderen.
Ook zijn gezonde ouderen gebaat bij een verhoogde bloeddruk: het is een voorwaarde op oud te worden. (Dezelfde bron.)
tinus1969
6 jaar geleden
@jan80; bij een laag of normaal totaal cholesterol, is de LDL waarschijnlijk ook normaal of laag. Er is geen reden tot zorg bij zulke waardes.
Cholesterol komt in ons lichaam voor en is een vetachtige stof. Het is in een vorm van kleine bolletjes waar een laagje eiwit omheen zit, zodat het gemakkelijk door het bloed vervoerd kan worden. De belangrijkste eiwit-cholesteroldeeltjes zijn LDL, beter bekend als het slechte cholesterol, en HDL, dit is het goede cholesterol.

Een klein deel van het totale cholesterol zit in ons eten maar het meeste wordt aangemaakt in de lever. Cholesterol wordt door het lichaam gebruikt als bouwstof voor hormonen en lichaamscellen.
het cholesterolgehalte wordt gemeten door een bloedtest. Uit die test komen verschillende cholesterolwaarden, die iets zeggen over een evtl. risico op hart-en vaatziekten.
Uit die test komt de waarde van het totale cholesterol wat zich in je bloed bevindt. Daarnaast worden ook het HDL, LDL en het triglyceridengehalte van het bloed gemeten.
Vooral een verlaagd HDL samen met een verhoogd LDL of verhoogd triglyceridengehalte is ongunstig voor het risico op hart- en vaatziekte.

Het is wenselijk om een cholesterolgehalte te hebben dat lager is dan 5,0 mmol, daar zit je dus nog mooi onder. Zou het bijv. boven de 8 mmol liggen dan is het sterk verhoogd.

Het is goed als je LDL gehalte zo laag mogelijk is...de gewenste waarde hiervan is 2,5 mmol of lager.
HDL is het goede cholesterol want het helpt bij het opruimen van het cholesterol uit het bloed. Hiervoor geldt geen streefwaarde. Voor mannen geldt dat een HDL van meer dan 1,0 mmol en meer dan 1,2 mmol voor vrouwen, op een lager risico van hart-en vaatziekten wijst. Ook voor het triglyceridengehalte geldt geen streefwaarde. Een waarde lager dan 1,7 mmol/l wijst op een lager risico op hart- en vaatziekten.
amc
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Dat de gewenste waarde van LDL 2,5 mmol of lager dient te zijn is niet noodzakelijk.
Huisarts en columnist Joost Zaat schrijft in de Volkskrant van 26 maart 2018 over cholesterolfetisjisme. Hij stelt: 'Lager dan die 2,6 hoeft al helemaal niet'.