Wat kan ik doen bij oplichting door het ziekenhuis, zie uitleg?

Enkele jaren geleden heb ik een epilepsie aanval gehad, waardoor ik onder behandeling stond bij de neuroloog. Hiervoor moest ik jaarlijks naar het ziekenhuis. In 2016 heb ik hiervoor circa € 96,00 betaalt (gaat van je eigen risico af).
In 2017 ontving ik voor een gesprek van circa 10 minuten (waarvan er slechts 3 minuten tijd was voor mij) een nota van € 270,00. Na enig bezwaar was de conclusie van het ziekenhuis dat ik betaal voor de diagnose en niet voor de behandeling. Ik zou dus zo vaak in het jaar gebruik kunnen maken van de diensten van de neuroloog. Ik heb dus wederom een afspraak gemaakt met als doel het stoppen met mijn medicijnen. Bij het maken van de afspraak navraag gedaan over de kosten die zouden nihil zijn, omdat ik dat jaar al een behandeling heb gehad. De nota die ik ontving was wederom € 270,00.

Na mijn beklag werd mijn verhaal als aannemelijk bestempeld maar wenst het ziekenhuis de nota niet in te trekken. Graag hoor ik wat ik kan doen, ik overweeg zelfs aangifte te doen voor oplichting (een gesprek van bij elkaar 20 minuten voor € 540,00 wat neer komt op meer dan € 1.600,00 per uur is buiten proportioneel). Zeker gezien de kwaliteit van het gesprek was dit absurd duur. Is aangifte doen een optie of wat kan ik beter doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
tinus1969
6 jaar geleden
bel je zorgverzekeraar eens. Het lastige is namelijk, dat dit, door het complexe systeem van DBC's, waarschijnlijk 100% legaal is. Maar zorgverzekeraars zijn soms wel geïnteresseerd in dure uitwassen van het systeem.
Z512099
6 jaar geleden
Heeft het ziekenhuis geen ombudsman of sociale dienst?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kwestie heb ik al voorgelegd bij het klachtencentrum. Deze geven het min of meer toe dat ze weleens toegezegd zouden kunnen hebben dat ze de 2e nota niet zouden versturen. Boekhoudkundig schijnen ze hem toch te mogen versturen, dus moet ik maar betalen. Dit klinkt als gedoogde oplichting.
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou persoonlijk er toch uit proberen te komen via het klachtencentrum en daarbij zou het handig zijn als je de toezeggingen schriftelijk hebt. Een ziekenhuis aanklagen voor oplichting is nogal zwaar, zeker als je er nog onder behandeling bent. Overigens betaal je niet alleen voor het gesprekje, maar ook voor het gebouw, de receptie, de verlichting, verwarming, assistentes en acties die na het gesprek nog tot werk leiden zoals het bijwerken van je status etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beter is om je energie te steken in positieve zaken.het is immers voorjaar.
Accepteer je verlies (velen verliezen zelfs duizenden per jaar) en wordt lid van een belangenvereniging epilepsie. Deze hebben ook toegang tot de informatie over medicijnen icm epilepsie. Ervaringsdeskundigen en Professionals.
Succes en sterkte !

Antwoorden (1)

Een nota van het ziekenhuis moet heel veel gegevens bevatten, waaronder ook de DBC's (= diagnose-behandel-combinatie). Op de site van de Nederlandse Zorgautoriteit staat een overzicht van de DBC's, wat ze betekenen maar ook de tarieven. Aan de hand hiervan zou je de facturen kunnen controleren.
Als de nota van het ziekenhuis niet lijkt te kloppen, moet je dit melden bij je zorgverzekeraar. Jouw verzekeraar moet dan bij het ziekenhuis om opheldering vragen.

Zie ook de site van de Consumentenbond. Daar is ook een pagina met veelgestelde vragen over ziekenhuisrekeningen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het feit dat de nota totaal niet correspondeert met de verrichtte diensten heb ik inmiddels geaccepteerd. Het feit dat ik een toezegging krijg van het ziekenhuis dat de 2e behandeling kosteloos is en deze stug in rekening brengen accepteer ik niet. Ze geven het zelfs tussen neus en lippen door toe dat dit wel eens toegezegd zou kunnen zijn. Deze aanvullende kosten gaat het dus met name om