Met wat kan ik het beste zout vervangen bij een verhoogde bloeddruk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Er zijn wat geluiden die zeggen dat zout niet zoveel bijdraagt aan een hoge bloeddruk als men oorspronkelijk dacht. Maar dat zijn tot nu toe wat "dissedente" geluiden. De consensus is dat een hoge zoutconsumptie samengaat met een verhoogde bloeddruk. Hoe dan ook kan het geen kwaad de zoutconsumptie te verlagen.
Reddie
6 jaar geleden
@Cryofiel, het zijn geen dissidente geluiden.
Ze hebben ratten met 3g zout per dag gevoerd. Die kregen hoge bloeddruk.
Ze zijn vergeten dit om te rekenen naar menselijke maatstaven.
Voor een mens komt dat neer op een pond zout per dag.

Antwoorden (2)

Door kruiden. Peper kan geen kwaad. Als je bijvoorbeeld kip klaarmaakt en de laat het eerst een tijdje liggen met tijm, peper en paprikapoeder, dan heb je geen erg meer in de afwezigheid van zout.
Verdiep je een beetje in het gebruik van kruiden voor het bereiden van de maaltijd en je zult zien dat je het zout niet meer mist.
Ivana
6 jaar geleden
Een andere mogelijkheid is om in plaats van natriumzout een mengsel van natriumzout en kaliumzout te gebruiken. Natriumzout verhoogt de bloeddruk maar kaliumzout verlaagt die juist weer.
Het is o.a verkrijgbaar onder de naam LoSalt in supermarkten e.d.
Raadpleeg wel je arts; mensen met nierproblemen bijvoorbeeld kunnen dit beter niet doen.