Hoe lang leeft een menselijke cel?

Was gewoon benieuwd :)

Toegevoegd na 57 seconden:
Even voor de duidelijkheid, ik ben gewoon nieuwsgierig :P

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat verschilt enorm per cel. Er niet een soort menselijke cel.
tinus1969
6 jaar geleden
Om over na te denken: Een cel kan sterven, maar wanneer wordt een cel geboren? Cellen ontstaan door celdeling; de cel bestond dus al maar splitste zich in tweeën. Als je zo terugrekent, zijn de cellen in je lichaam zo'n 3,5 miljard jaar oud, en je zaad of eicellen hebben in theorie eeuwig leven.

Antwoorden (1)

De cellen in het menselijke lichaam vermenigvuldigen zich en sterven constant. De levensduur van elke cel verschilt afhankelijk van de omstandigheden waarin deze zich bevindt. Cellen zoals die in de maag en darmen houden het maar een paar dagen vol omdat ze steeds bezig zijn en zich continu in het zuur bevinden. Rode bloedcellen en spermacellen daarentegen kunnen een paar maanden leven. Sommige cellen kunnen zelfs je hele leven bij je blijven, zoals de neuronen in je hersenen, cellen van de binnenste lens van het oog en spiercellen van het hart.
Er wordt zelfs geschat dat elke 7-10 jaar bijna alle cellen in je lichaam compleet vervangen zijn.