Wat zijn deze steken in het hart?

Ik ben 17, ik sport niet, ik eet wel gezond. Een paar dagen geleden ben ik gestopt met gamen, dus misschien hoort het bij ontwenningsverschijnselen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook ben ik de laatste paar dagen veel aan het stressen/ik had veel paniek. Ik ben gegaan van 3 uur gamen op een dag naar helemaal niet meer gamen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Steken op de borst kunnen doen denken aan een hartaanval, maar dat is meestal onjuist. De meeste klachten worden veroorzaakt door angst, hyperventilatie, slokdarmkrampen, irritatie van het kraakbeen en de spieren die de ribben met het borstbeen verbinden, spierpijn in de tussenribspieren, onsteking of irritatie van het longvlies, enzovoorts.

In sommige gevallen is het wel het hart, maar gaat het om een spastische verkramping van de hartspier (hartspasme). De pijnscheuten bij hartkramp duren meestal maar een fractie van een seconde tot enkele minuten. Veelal is dit een relatief onschuldige aandoening, maar wel wel reden om te kijken wat de oorzaak is. Dat kan van alles zijn, zoals slaapapneu, diabetes, hoge bloeddruk maar ook een aandoening van de hartkleppen of hartritmestoornis.

Wat het in jouw geval is, is niet met zekerheid te zeggen zonder nader onderzoek. Stress is wel een van de belangrijkste oorzaken en je geeft aan dat je daar last van hebt. Disclaimer: Als je twijfelt of je pijnklachten met je hart te maken hebben, overleg dan altijd met je huisarts of specialist. Houden de klachten ook in rust langer dan 5 minuten aan, bel dan direct 112.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit was heel lang geleden, maar ik kom even zeggen dat alles gewoon goed gaat. De dokter had gezegd dat het kwam door tussenribspieren. Ik dacht er anders over, want toen mijn stress weg was hield het op, en steeds wanneer ik stress heb komt het terug. Bedankt iedereen :)