Wat is het verschil tussen een obsesieve compulsieve persoonlijkheidsstoornis en een dwangstoornis?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

OCPS en OCS(dwangstoornis) zijn inderdaad twee verschillende dingen:

OCPS wordt vaak verward met de obsessieve-compulsieve stoornis (OCS). Deze laatste aandoening is in het DSM-IV gecategoriseerd als een van de angststoornissen. De namen lijken weliswaar op elkaar, maar het zijn twee zeer verschillende aandoeningen. OCPS-lijders hebben over het algemeen niet de neiging om rituele handelingen uit te voeren, terwijl dit juist een specifiek kenmerk van OCS is. OCPS-lijders streven bovenal naar perfectie, en voelen zich gespannen zolang dingen niet 'goed' of 'ordelijk' zijn.