Een blauwe plek kan een uiting zijn van een kneuzing.

Een blauwe plek is de meest voorkomende variant van een bloeduitstorting (hematoom), een zichtbare plek op de huid waar, meestal door uitwendig geweld, een kneuzing van bloedvaatjes is opgetreden zodat bloed in het weefsel is gelekt. Dit wordt door het lichaam weer afgebroken en geresorbeerd. De aanvankelijk rood of blauwig doorschemerende plek verandert van kleur, het afgebroken hemoglobine wordt omgezet in gele pigmenten die de plek (samen met de blauwe kleur) groenig of (weer later) geel kleuren en na enkele dagen tot weken is de plek genezen.

Een kneuzing is een beschadiging van de onder de huid gelegen weefsels en organen, waarbij de huid intact gebleven is, er zijn dus niet altijd huidverwondingen. Een kneuzing ontstaat na een direct inwerkende kracht op het lichaam, waarbij de huid en het onderliggende weefsel wordt samengedrukt op een onderliggend stuk bot. Hierdoor ontstaan kleine bloedingen door dat de kleine haarvaatjes in de huid beschadigd raken.
SimonV