Is passief roken schadelijker dan actief roken?

Ik vroeg mij af of er in de literatuur iets bekendstaat dat passief roken slechter is dan actief roken?

Zijn daar wetenschappelijke studies over gedaan?

Graag lees ik daar wat meer over

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Amadea
6 jaar geleden
Nee, dat is niet zo. Dus daar is geen wetenschappelijke literatuur over te vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.gezondheidsnet.nl/stoppen-met-roken/passief-roken-of-meeroken
TurfGraver
6 jaar geleden
Als dat zo was kun je dus beter gaan roken. ;)

Antwoorden (1)

Als twee personen zich in een ruimte bevinden waarvan er een rookt, dan ademen ze beide dezelfde, met rook verontreinigde, lucht in.

Daarnaast ademt de roker, als hij aan de sigaret trekt, een veelvoud in aan rook, in vergelijking van de rook die in de ruimte aanwezig is.

Dan is het toch bijzonder onlogisch, dat de niet roker meer schade van rook zou ondervinden.

Dat gaat in tegen elke logica.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedoelt u dat de “meeroker” meer schadelijke stoffen binnen krijgt? Of is de vraag waarom het kan dat de “meeroker” ook schadelijke stoffen binnen krijgt ?
Edraket
6 jaar geleden
Ik neem aan dat deze reactie bedoeld is voor de steller van de vraag, en niet voor mij als beantwoorder. Ik denk dat de vraagsteller wil weten, of de "meeroker" mogelijk meer schadelijke stoffen binnenkrijgt dan de roker.
Reddie
6 jaar geleden
@Edraket, allicht (voor je antwoord).
Deze onzinnige redenering kom je verder alleen tegen in de homeopathie. Hoe minder "geneesmiddel", hoe beter het werkt.
Dus als als een boterham werkt tegen de honger, dan werkt een halve boterham beter tegen de honger. Het beste kun je dus helemaal niets eten als je honger hebt.
Dat hele gedoe over het meeroken is bedacht door de anti-rook lobby. Die zat met het probleem dat vele rokers géén longkanker kregen, en dat sommige niet-rokers wél.
Toen hebben ze het meeroken maar uitgevonden. Pure onzin, dus. Vooral dat je zelfs in de buitenlucht niet meer zou mogen roken.
Het begrip "concentratie" is de meeste mensen vreemd.