Ik ben 1.70 en weeg 70 kilo is dit normaal?

Ik ben 16 jaar en mijn arts zegt dat ik 5 kilo overgewicht heb is dit erg? En moet ik afvallen? Of het gewoon laten gaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6K

Antwoorden (6)

Ja hoor niets om je druk over te maken.
Misschien dat hij bedoelde dat je wat meer spiermassa moet kweken of iets meer vet .
Maar je lengte gewichts verhouding is niets mis mee, maar meer afvallen is niet verstandig.
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
Wij weten niet waarom de arts gezegd heeft dat het nodig is om af te vallen. Zomaar zeggen dat het onverstandig is om het advies van een arts in de wind te slaan kan gevaarlijk zijn.
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies!
dat is best normaal hoor, je hoeft niet aftevallen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
Wij weten niet waarom de arts gezegd heeft dat het nodig is om af te vallen. Zomaar zeggen dat het onverstandig is om het advies van een arts in de wind te slaan kan gevaarlijk zijn.
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies!
Er zijn verschillende manieren om de Body Mass Index (BMI) te berekenen.
De uitkomst is een voorlopige indicatie en een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht
Wereldgezondheidsorganisatie hanteert steeds geavanceerder methodes. Voor de berekening bij kinderen wordt zelfs rekening gehouden met de geboortemaand.
Bij de bepaling van het gewicht is het belangrijk of het om een jongen of een meisje gaat en waar het lichaamsvet zit. De omvang van de taille spreekt een woordje mee in de beoordeling van de arts als het om overgewicht gaat. Om welke lichaamsbouw gaat het en is er sprake van een grote spiermassa.

De arts kent jouw voorgeschiedenis, het land van geboorte van je ouders, je leefwijze en nog veel meer wat belangrijk is voor het bepalen van onder- of overgewicht. Voor een bepaalde lichaamsbouw en eetgewoontes kunnen andere grenswaarden gelden voor de grens tussen een gezond gewicht en overgewicht.
Allemaal relevante zaken waar de arts die de persoon kent rekening mee zal houden.
Neem de opmerking van de huisarts serieus, leg deze waarschuwing niet zomaar naast je neer, maar overleg met de huisarts of met een diëtist(e).

Toegevoegd na 8 minuten:
Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van de WHtR (Tailleomtrek-Lengte-Ratio) methode, maar de uitkomst blijft een schatting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Overleg met de huisarts is wijs. Er kan een medische reden zijn voor het advies.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55, wij zijn het eens, het is de huisarts die bepaalt. Vetcellen die men op jeugdige leeftijd kweekt, krijgt men er nóóit meer af.
Jong gegeten, oud diëten.
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Nieuwe voor mij: jong gegeten = oud diëten!
BMI zegt niet alles (buikomvang is bijvoorbeeld minstens zo belangrijk), maar met 24 zit je net tegen de grens van normaal (bmi 20-25) en overgewicht (25-30). Op zich geen alarmerende situatie dus, maar het kan ook geen kwaad het in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat weet men niet of het normaal is. BMI was een ruwe schatting en is een achterhaalde methode. De Wereldgezondheidsorganisatie hanteert de WHtR-methode. Dan zijn er nog de WHR, ABSI en BMR methode, ook allemaal gemiddelde uitkomsten..
Het is de huisarts die bepaalt of men te zwaar is.
Cryofiel
6 jaar geleden
Er speelt veel meer een rol dan alleen het "kale" BMI. Daarom vind ik dit een slecht antwoord.
Erna55
6 jaar geleden
Min.
De arts kan een medische reden hebben om de VS te adviseren af te vallen.
Wij weten niet met welke klachten de VS naar de huisarts is gegaan en waarom de arts dit advies heeft gegeven.
Op deze website http://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-gewicht-vrouw staat dit:

Lengte vrouw - gemiddeld gewicht vrouw
(...)
1.68 = 52 - 67 kilo
1.70 = 53 - 68 kilo
1.73 = 55 - 71 kilo

Gemiddeld gezien is een gewicht van 70 kilo bij een lengte van 1.70 dus iets meer dan gemiddeld.
Antoni
6 jaar geleden
je kan bmi berekenen met de formule Gewicht: Lengte in het kwadraat
Dus 70:1.70*1.70=24........ Dus ongever 24 bij 22 en hoger heb je overgewicht maar je bent mooi zo als je bent als het Meer dan 10 kilo te zwaar is zal ik wel over na denken maar nu nog niet je bent nog in de groe als je ouder dan 21 ben kan je erover na denken om af tevallen maar zo als ik al zij niemand belhalven jij maakt zich druk als je een paar kilotjes te zwaar bent!!!! :)

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zal het met je ouders en art bespreken het kan wel gevaar lijk zijn om je arts te negeren