Ik slik elke ochtend 100 Mg Euthyrox . Kan ik één keer per week s'ochtends in plaats van 100mg 200mg slikken?

Mijn TSH is veel te hoog dus moet ik meer Euthyrox slikken. Nu zegt mijn Endocrinoloog neem maar 1 x per week 200 Mg terwijl er ook tabletjes zijn van 112.5 Mg of 88.5 Mg . Maar mijn' s inzien krijg ik dan toch teveel schommeling in mijn schildklierwaarden als ik maar 1x per week op hoog met 100 Mg .Of zie ik dat verkeerd ?

Toegevoegd na 2 uur:
@tinus mijn TSH is in 4 maanden gestegen van 1.5 naar 7 en nu naar 14. Ik voel mij het beste met een TSH rond de 2.Ft4 van 23 naar 18 en mijn anti TSH receptor in anderhalf jaar tijd van 30 naar 23 en nu dus 17. Ik weet dat die nig veel te hoog is .

Toegevoegd na 3 uur:
@tinus1969 ik heb uitgerekend dat die 100 Mg extra per week op ongeveer 14 Mg per dag komt . Heb met mijn ha overlegd maar die vind de Ft 4 het belangrijkste. Dus daar kom ik ook niet verder mee..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lobke70, waarom denkt u dat u of een andere ondeskundige het beter weet dan uw eigen endocrinoloog? Deze kent uw ziektegeschiedenis.
Belgische geneeskundigen staan zeer hoog aangeschreven
https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/is-belgie-beter.htm
Erna55
6 jaar geleden
De endocrinoloog is de deskundige. Volg het advies van deze behandelend specialist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969 Mijn TSH is nu 14 . Is in 4 maanden gestegen van 1.5 naar 14 . Mijn Ft4 is van 20 naar 18 gezakt . En mijn anti TSH receptor was vorig jaar 30. Begin dit jaar ging die naar 23 en nu dus 17 . Ik weet dat die nog te hoog is .
tinus1969
6 jaar geleden
Het belangrijkste is de TSH. Die grote stijging suggereert dat die 100/week niet genoeg zal zijn, en dat is grondig/netjes opnieuw ingesteld moet worden. Heb je een goede huisarts? Schildklier instellen is niet moeilijk, wel veel werk. Het beste is stapsgewijze dosisverhoging (12,5-25 per stap); elke 4-6 weken opnieuw meten en dosis zo nodig weer aanpassen, totdat TSH = (ongeveer) 1.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Domweg het advies van een arts is een zeer slecht advies.
Hoe goed een arts ook is, ze maken ook fouten en ze zelfs al kennen ze een patiënt goed, een patiënt maakt zichzelf 24/7 mee. Als de afbeeldingen via google van de tabletten kloppen dat zit er een kruis (2x breeklijn) op de pil.
Dan is de pil geschikt op te breken en zou je dus 4 x per week 1/4 pil erbij kunnen nemen. Wel een goed idee om dit in overleg te doen: Dus vragen of er bezwaren zijn om 3x 100 en 4x 125 mg te nemen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd, bij twijfel over een beslissing van een arts opnieuw met deze arts contact opnemen of een second opinion aanvragen.
Dat is de enige juiste weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc: Dat mag je vinden. Hoe je er ook over denkt, ik kan me niet voorstellen dat je tegen informatie inwinning en zelf nadenken bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd, daar ben ik zeker niet op tegen, ik ben wel mordicus tegen het geven van medische adviezen, tegen de adviezen in van de behandelende arts. Zelf nadenken betekent in het geval van Lobke, terug naar de behandelend arts of naar iemand die gerechtigd is geneeskunde te beoefenen.Komt men er samen niet naar tevredenheid uit, dan een second opinion aanvragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iedereen die heeft gereageerd bedankt. Met mijn vraag heb ik misschien de indruk gewekt dat ik zelf ga dokteren maar dat was niet de bedoeling. In een telefonisch consult met de assistent van de Endocrinoloog kreeg ik te horen dat ik vanwege te hoge TSH 1x p/w er maar 100mg bij moet slikken. 30 October moet ik voor controle naar Endo en dan zal ik mijn twijvels aan haar voorleggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet niks, je mag 100mg bij slikken. @JoanDArc: "er samen uitkomen" Hoe werkt dat als iemand hier van jou geen vragen mag stellen, want jouw en Erna's eerste reactie is hier: de arts weet het beter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd,
"Als iedereen van jou hier geen vragen mag stellen" ?????
waar lees jij dat ik schrijf dat niemand hier vragen mag stellen, en dan nog in bijzonder Lobke.
Iedereen mag vragen stellen, maar sommige antwoorden deugen/mogen niet.
Lobke gaat de juiste weg bewandelen, einde verhaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom anders jouw 1e reactie?
Daarmee zeg je dat al het advies dat tegen de arts ingaat "onjuist" is en daarmee de vraag dus nutteloos zou zijn. Ook ik zeg de adviezen van hier mee te nemen naar de arts. Of Lobke de juiste weg gaat, weten we pas achteraf.
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDArc, alles wat ik hier (onder deze vraag) schrijf, komt uit de behandelrichtlijn of vergelijkbare kennis.
Er wordt bovendien vaak slecht ingesteld mbt schildklier; bekend eklacht onder de 400.000 schildklierpatiënten en hun actieve patiënten organisaties (SON, Hypo maar niet Happy, etc). In dit kader: Bij het instellen van een trage schildklier, is TSH de belangrijkste waarde. Die geeft aan of het lichaam een tekort aan T4 ervaart. Richtwaarde TSH is 1.

Het beste antwoord

Nou is de halfwaardetijd van euthyrox lang, dus de schommelingen vallen mee, maar dit is een merkwaardig advies. Want inderdaad; met 112,5 of 125 p/d is je spiegel veel nauwkeuriger te regelen, en zijn ook verdere dosisaanpassingen makkelijker.

Mag ik vragen at je TSH + vrij T4 waardes zijn?
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U kent de patiënt niet, weet niets over de eventuele ziektegeschiedenis en achtergronden.
Gaat u aan de hand van een eventuele TSH waarde een diagnose stellen, buiten het advies om van een deskundige endocrinoloog?
Zoals @Erna55 in een reactie al schrijft: het advies van de behandelend specialist dient opgevolgd te worden. Bij twijfel kan de patiënt om een second opinion vragen bij een andere specialist.
.
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDArc; ik ken de patiënt niet, maar ik ken de richtlijn wel.
tinus1969
6 jaar geleden
Nog beter tip: ga eens op één van de internetfora van patiëntenverenigingen kijken.

Andere antwoorden (1)

Ik zou zeggen JA. De endocrinoloog is een specialist die zeer waarschijnlijk héél goed weet wat hij voorschrijft en adviseert. Mocht je na zo'n spreekuur twijfelen kun je alsnog overleggen met de apotheker (niet de assistente, maar de apotheker zelf) of met de huisarts.

Toegevoegd na 2 uur:
Het werkzame bestanddeel van Euthyrox is levothyroxine. Levothyroxine lijkt sterk op het natuurlijke hormoon (thyoxine) dat door de schildklier geproduceerd wordt.
Het doseren van hormonen als geneesmiddel is bijzonder ingewikkeld (in dit geval ook, omdat het door de hypofyse wordt aangestuurd).
Een endocrinoloog is gespecialiseerd in de hormoonhuishouding van ons lichaam en ik vind het vreemd, dat een patiënt doseringsadvies gaat vragen aan een (waarschijnlijk) andere patiënt.
Als je twijfelt aan het advies laat je dan door de huisarts terugverwijzen naar de specialist of vraag een second opinion aan maar ga nooit zelf dokteren.