Maakt het voor de bescherming uit 5 injecties in één keer te krijgen i.p.v. in een paar keer ?

Om tijd te besparen zijn er bij mij 3 prikken in mijn linker arm gezet en 2 in mijn rechter arm. Kunnen dat er meer zijn, zodat ik niet hoef terug te komen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, voor de bescherming maakt het niet uit. Op dat vlak beïnvloeden de prikken elkaar niet.

Wat wel uit kan maken is de last die jij ervan hebt. Van sommige vaccinaties merk je helemaal niets, van andere kun je bijvoorbeeld een paar dagen lang een stijve spier krijgen, van weer andere kun je je zelfs lichtelijk beroerd voelen.

Stel dat je twee injecties krijgt, waarbij je je van allebei een paar dagen wat beroerd zou kunnen voelen. Krijg je die twee injecties één voor één, met bijvoorbeeld een week ertussen, dan merk je vaak bijna niets van dat effect. Maar krijg je ze tegelijk, dan zou het kunnen zijn dat je je wat beroerder voelt - meer dan twee maal zo erg als de beroerdheid van een enkele injectie.

Maar afgezien van die bijverschijnselen, maakt het voor je bescherming niet uit of je injecties tegelijk of na elkaar neemt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Uitzondering zijn natuurlijk die vaccinaties die uit meerdere delen bestaan. Bijvoorbeeld nu een vaccinatie nemen die vijf jaar beschermt; en als je dan binnen een jaar nogmaals zo'n vaccinatie neemt, ben je twintig jaar beschermd. In die gevallen kun je de beide vaccinaties niet tegelijk nemen, daar moet dan echt een flinke tijd tussen zitten.

Een andere uitzondering zijn vaccinaties tegen op elkaar lijkende ziekten. Mogelijk dat daar wel een onderlinge beïnvloeding speelt - maar hier durf ik niet verder te gaan dan "mogelijk", omdat mijn kennis op dat gebied te beperkt is.

Stel de vraag dus altijd aan de specialist, de huisarts of de vaccinatiedienst.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank voor al deze nuttige informatie. Ik heb geen last van die prikken op een rode plek wat gezwollen plek na.na.Geen idee van welke injectie die is..Volgende week weer een twinrix en de gele koorts. Ook worden nog 3 rabiës injecties geadviseerd.geadviseerd.. Die zijn niet prettig, maar ik wil geen risico's lopen.