Wat houdt ABHOZIS precies in ?

Toegevoegd na 10 minuten:
Moet zijn ABOHZIS

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat achtergrondinformatie over het huidige ABOHZIS-systeem.
https://www.boekje-pienter.nl/images/overkeuringen.pdf

In 1979-1980 sprak de toenmalige staatssecretaris Lent (Defensie) over het A B H O Z I S systeem. Het had te maken met de verschillen in van belangrijkheid.
http://www.statengeneraaldigitaal.nl/document?id=sgd%3A19791980%3A0001282&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B0%5D=Eerste+Kamer&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B1%5D=Tweede+Kamer&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B2%5D=Verenigde+Vergadering&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B3%5D=UCV%2FOCV&zoekopdracht%5Bzoekwoorden%5D=Keja&zoekopdracht%5Bvergaderjaar%5D%5Bvan%5D=1979+-+1980&zoekopdracht%5Bvergaderjaar%5D%5Btot%5D=1979+-+1980&zoekopdracht%5BdocumentType%5D=Kamervragen&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5Bonderwerp%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5Bkamervraagnummer%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5Bvraagsteller%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumVraag%5D%5Bvan%5D%5B0%5D=14&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumVraag%5D%5Bvan%5D%5B1%5D=12&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumVraag%5D%5Bvan%5D%5B2%5D=1979&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumVraag%5D%5Btot%5D%5B0%5D=26&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumVraag%5D%5Btot%5D%5B1%5D=1&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumVraag%5D%5Btot%5D%5B2%5D=1980&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5Bbeantwoorder%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumAntwoord%5D%5Bvan%5D%5B0%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumAntwoord%5D%5Bvan%5D%5B1%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumAntwoord%5D%5Bvan%5D%5B2%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumAntwoord%5D%5Btot%5D%5B0%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumAntwoord%5D%5Btot%5D%5B1%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5BdatumAntwoord%5D%5Btot%5D%5B2%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5Bpaginas%5D%5Bvan%5D=&zoekopdracht%5Bkamervragen%5D%5Bpaginas%5D%5Btot%5D=&zoekopdracht%5Bpagina%5D=1&zoekopdracht%5Bsortering%5D=relevantie Het is een hele lange link, maar kopiëren en plakken in GoogleChrome moet het lukken.

Antwoorden (3)

ABOHZIS was de gezondheidsclassificatie voor dienstplichtige militairen in Nederland. Alle onderdelen van ABOHZIS werden gekeurd op een schaal van één tot vijf. Eén betekende niets aan de hand, vijf was het slechtst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt de H en de O verwisseld, maar hieronder staat de verklaring:
Algemeen
Bovenste ledematen (armen en handen)
Onderste ledematen (benen en voeten)
Horen
Zien
Intelligentie
Stabiliteit
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ de omdraaiing van de H en de O is wel te verklaren: https://data.overheid.nl/dataverzoeken/dienstplicht-en-abhozis-keuring
De keuring kwam er op neer dat je gecheckt werd of je gezond genoeg was. Klopt, maar behoeft wel enige toelichting toch, je vraagt naar precies:

De S uit deze reeks staat voor 'stabiliteit'.
Daar ging het vaak om bij de keuringen voor dienstplichtige militairen in Nederland. Alle onderdelen van deze keuringen werden op een schaal van één tot vijf gekeurd.
Eén betekende niets aan de hand, vijf was het slechts en als je op één van de onderdelen een 5 scoorde, dan was je als dienstplichtige ---ongeschikt voor dienst---.
Fysieke zwakte was moeilijk te bewijzen, moest ook aan de hand van medische dossiers aangetoond worden. Bleef over de S van stabiliteit.

S5 was voor veel dienstplichtigen populair, het te bereiken doel: afgekeurd worden. Het betekende ---afgekeurd worden voor (geestelijke) stabiliteit---.
De keurende artsen zagen wel in dat een volstrekt niet gemotiveerd persoon in het leger geen nut had en keurden veel mensen op grond van S5 af, al is nooit bewezen dat het zo werkte.

N.B. Veel mensen houden hun afkeuring op basis voor S5 verborgen, omdat dat betekende dat je instabiel was en dat vinden werkgevers meestal geen pre bij een sollicitatie.

Algemeen ABOHZIS
Bovenste ledematen (armen en handen)
Onderste ledematen (benen en voeten)
Horen
Zien
Intelligentie
Stabiliteit

ABOHZIS van enen was een schone ABOHZIS en was je dus inzetbaar.

In Andere Tijden reportages van de haalbaarheid van S5 en het vervolg.
De overheid had geen probleem bij sollicitaties van personen met S5. Hoe dubbel, wel afkeuren voor het leger, maar bij een vacature was dit niet negatief.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er was sprake van ongeschiktheid voor de militaire dienst wanneer een afwijking werd geconstateerd waarvan herstel binnen korte tijd niet mogelijk werd geacht of werd aangenomen dat de gekeurde niet bestand was tegen vermoeienissen die aan de militaire dienst waren verbonden. De afgekeurde kreeg bericht dat hij medisch niet geschikt was voor het vervullen van de militaire dienstplicht, de reden waarom werd niet bekend gemaakt.
Ongeschikt zijn voor de militaire dienstplicht hoefde niet te betekenen dat men ongeschikt was voor bv een administratieve functie bij de overheid.
Dat een sollicitant werd afgewezen op grond van zijn ongeschiktheid voor het vervullen van de militaire dienstplicht is nooit bewezen.