Is slijm maken met het ingrediënt "borax" erin gevaarlijk?

Slijm maken, het is heel bekend de laatste tijd op het internet.
Het basisrecept voor slijm bevat: lijm, scheerschuim, en borax. Of borax poeder, of lenzenvloeistof of wasmiddel. (Daar zit ook borax in)
Is het gevaarlijk om met slijm te spelen? Als een kind het bijvoorbeeld in zijn handen heeft gehad en zijn/haar handen vervolgens in de mond doet. Mij gaat het vooral over wasmiddel, daarvan hebben mijn kinderen slijm gemaakt. Weet iemand dit toevallig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Borax is alleen gevaarlijk als je het in zéér grote hoeveelheden consumeert. Ter vergelijking: ook gewoon keukenzout is in zulke grote ingenomen hoeveelheden gevaarlijk, of zelfs dodelijk. In dat rijtje moet je het ongeveer zien.

De Nederlandse Wikipedia en (daardoor?) veel andere bronnen stellen dat bij huidcontact overgevoeligheidsreacties kunnen optreden. En het zou de vruchtbaarheid en het ongeboren kind kunnen schaden.
Maar onderzoek heeft aangetoond dat dit onzin is.
SimonV