Fruit in de blender.Doen of niet?

Diëtiste zei dat fruit kapot gaat en dan geen voedingswaarde meer heeft? Alleen maar dikmakers

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
Castle
6 jaar geleden
Nog nooit van gehoord dat er dikmakers zijn als je blend. Als je een een vruchtencentrifuge gebruikt om alleen sap te maken laat je de belangrijke vezels achter en heb je alleen sap. Je perst dan ook bijvoorbeeld 6 sinaasappels en krijgt hiervan ook de suikers binnen terwijl als je het zou eten nooit zoveel suikers binnen krijgt. Daarnaast bij het eten van een sinaasappel krijg je wel de vezels binnen. Bij blenden gaat zover ik weet geen vezels verloren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het eten van fruit wordt eigenlijk vooral aangeraden omdat veel mensen het moeilijk vinden om de aanbevolen hoeveelheid groenten te eten. Als je liever groenten dan fruit eet, zou je fruit ook prima weg kunnen laten en vervangen door extra groenten.
Als fruit al ergens goed voor is, is het -net als groente- voor vezels. Daarom is het minder verstandig om deze in de blender te doen -- de vezels gaan dan grotendeels stuk. Het beste is sowieso om fruit in de schil te eten, voor zover dat kan. Frambozen, sinaasappels, mango's, peren, bananen, appels, aardbeien en vijgen bevatten veel vezels. Mango's en sinaasappels moet je natuurlijk wel schillen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zit fout, zoals blijkt uit het antwoord van @SimonV. Huis, tuin en keuken-blenden schaadt de vezels blijkbaar niet. Ik lees zelfs dat sommige voedingsstoffen makkelijker worden opgenomen bij het gebruik van de blender.
Volgens mij blijft wel staan dat fruit suikers bevat en dat je dus op moet passen dat je daar niet teveel van binnenkrijgt.
Ritsuka
6 jaar geleden
Fruit kun je het beste eten, anders krijg je snel veel suijers binnen. In een sapje of smoothie zitten zo 6 sinaasappels, probeer die maar eens zo te eten.

Antwoorden (6)

Gewoon doen.
De vitamines en de vezels blijven gewoon intact.

Voedingsvezels zijn microscopisch klein. Die zijn door een gewone huishoudblender echt niet kapot te maken. Aldus Wageningse hoogleraar voeding en farmacologie Renger Witkamp.

Gooi er echter niet al te veel fruit in. Je krijgt anders in korte tijd veel suikers binnen terwijl je lichaam het niet doorheeft. Een appel eten duurt langer, in die paar minuten krijgen je hersenen een signaal dat het lichaam verzadigd is. In feite krijg je dan een fast-foodeffect en hoewel fruit natuurlijk gezonder is dan een hamburger, kun je ook van fruitsuiker dik worden.
SimonV
6 jaar geleden
een vers gemaakte smoothie word als "super food" genoemd dus ik zou zeggen "DOEN"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Superfoods bestaan niet, en met een smoothie krijg je snel veel suiker binnen
Castle
6 jaar geleden
(virtuele) + Ritsuka
het kan wel, maar let goed op welke soorten fruit je bij elkaar doet. bijv. zoet fruit, maar doe daar ook citrusfruit door.
dit inderdaad vanwege het feit dat je anders te veel suiker binnenkrijgt. je kunt ook mengen met groenten of kruiden.
verse munt smaakt er erg lekker bij.
er staan recepten genoeg op internet!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Je suggereert (of beweert) dat citrusfruit veel minder suiker bevat dan zoet fruit. Als je onder zoet fruit alleen bananen en dadels verstaat, heb je gelijk. Maar 100 gram citroen bevat meer suikers dan 100 gram aardbeien! Dat de zoete smaak wordt overheerst door de zure smaak, wil niet zeggen dat er dan geen fruitsuikers in zitten!
https://www.gezondergenieten.nl/suiker-in-fruit/ (NB, in het schema in de link lijkt het of cranberries een gezonde keuze zijn wat betreft suiker. Dit geldt alleen voor verse cranberries. De gedroogde variant in een zakje of bakje uit de supermarkt bevat veel toegevoegde suiker. Bovendien bestaan verse cranberries voor een groot deel uit vocht, waardoor het aandeel suiker per 100 gram fruit meevalt. In de gedroogde cranberries zit minder vocht en dus in verhouding veel meer suiker per 100 gram.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
okay, bedankt voor de informatie.
dan zat ik inderdaad fout!
Jouw diëtiste heeft gelijk. Door het mixen van het fruit breken de vezels af en dat wil je niet....vooral jouw darmen zullen die vezels missen om te moeten werken.
In een smoothie zit zo'n 10% suiker en deze suikerhoudende drank komt rechtsstreeks in jouw maag...je hoeft er niet eens op te kauwen! daarbij is juist kauwen erg goed voor niet alleen het gebit, maar ook de hersenen.
https://www.optimalegezondheid.com/hersenen-gezond-houden-9-super-tips/

De smoothie verteert en wordt vanuit de darm ineens opgenomen in het bloed. Een groot deel hiervan wordt als reserve opgeslagen omdat aan de suikerbehoefte meteen wordt voldaan en zal zo als vet gaan opstapelen en verdikt.
Indien je elke dag een smoothie zou drinken, is dit goed voor zeker zo'n 7,5 kg. per jaar aankomen.

In een smoothie zitten ook vaak meer stukken fruit dan als je ze los zou eten. Twee of drie stukken fruit eten is gezond, maar de hoeveelheid die in een smoothie gaat niet. Overschrijdt je de aanbevolen hoeveelheid dus niet dan is er niets aan de hand, maar bij overschrijding werkt dit negatief op het lichaam...jouw lichaam behandelt ook alleen vruchtsuikers net zoals andere suikers.
amc
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Hoogleraar voeding en farmacologie Renger Witkamp: "Voedingsvezels zijn microscopisch klein. Die zijn door een gewone huishoudblender echt niet kapot te maken."
Dat klopt dus niet?
Niks Dikmakers! Smoothies zijn prima zowel als vervanging van maaltijden als ook extra 's avonds bv.
Let wel op de Hoeveelheden van Ingrediënten (aldus mijn diëtiste).
----------------------------------------------------------

Bijzondere diëtiste. Toevallig net gevraagd aan de mijne, antwoord:
-2 stuks fruit per dag *
-Prima om een smoothie met fruit te maken : geen dikmaker **
-Let wel op Alle Ingrediënten!

Er zijn veel recepten, maar als je op hoeveelheden (suiker/fruit) moet letten, kan je een beter een paar basisingrediënten aanhouden, is mijn ervaring.
Mijn smoothies beginnen met banaan (1/2 of hele) Griekse yoghurt (0% vet -naturel-) komkommer bleekselderij paprika. Appel wat aardbeien wilde perzik of handje rood fruit uit de vriezer (te koop supermarkt) of ... vul maar in en probeer maar uit wat je lekker vind). Spinazie, prima, paar handjes of sla en/of andere groente wat jezelf lekker vindt (andijvie+boerenkool hoor ik). Dagvers is het beste drinken.

(Mijn ontdekking is een groentensmoothie met knoflook heerlijk :P)

Zo kan je ook banaan vervangen door een handje havermout (binden) en ander fruit erbij, maar dan kies je wel voor een ondanks de dikke Griekse yoghurt zeer vloeibare en toch erg dunne smoothie.
Vergeet niet dat je ook melk en zelfs karnemelk kunt gebruiken.

Dikmakers onder fruit :
"Nogmaals, als fruit in deze lijst staat betekent dat zeker niet dat je het niet meer mag eten – het bevat immers nog steeds allerlei gezonde stoffen. Het is alleen wel fruit dat -----in grote hoeveelheden----- voor gewichtstoename kan zorgen.

Rozijnen (291 kcal)
Gedroogde vijgen (270 kcal)
Granaatappels (82 kcal)
Bananen (80 kcal)
Blauwe bosbessen (75 kcal)
Lychee (66 kcal)
Druiven (66 kcal)
Kiwi's (60 kcal)"

https://drogespieren.nl/afvallen/welke-fruitsoorten-echte-dikmakers

-Ananas vers natuurlijk, ook in blik op eigen sap of water, niet op siroop! teveel suiker dan.
-Houd je aan hoeveelheden, dikmakers komen meestal door verkeerde hoeveelheden.

Toegevoegd na 1 uur:
Herstel...: Zo kan je ook banaan of havermout gebruiken om te binden. Kies je echter voor geen van beide en neem je alleen ander fruit erbij, dan kies je wel voor een ondanks de dikke Griekse yoghurt zeer vloeibare en toch erg dunne smoothie. Vergeet niet dat je ook melk en zelfs karnemelk kunt gebruiken, wordt 't nog dunner dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Fruit in de blender is een dikmaker, omdat je dan makkelijk te veel fruit binnenkrijgt zonder dat je lichaam zich verzadigd gaat voelen. Zes sinaasappelen los eten lukt niemand in 10 minuten, een glas leegdrinken met het sap van 6 stuks lukt je in 5 minuten.