Zijn wortelen echt zo gezond als men altijd beweert.?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alleen als ze deel uitmaken van een verder ook gezond en gevarieerd eetpatroon. Alléén wortelen eten, is te eenzijdig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een teveel aan wortelen is niet gezond, je kunt er zelfs vitamine A ofwel caroteenvergiftiging van krijgen. Je huid en zelfs je oogwit kleuren dan oranje.
dudemeister
6 jaar geleden
wortels zijn vooral voor je ogen erg goed
............heb je ooit een konijn met een bril gezien

Het beste antwoord

Wortelen bevatten tal van vitaminen....A, C, B1, B2, B3, B5, B6, B12 en vit. E.
Ze bevatten eveneens allerlei goede mineralen.
Wortelen bevatten echter nog een belangrijke stof en dat is bèta- caroteen. Juist deze stof is in sterke mate aanwezig bij de wortelen...zoveel zelfs dat zij hiernaar vernoemd zijn in het buitenland althans....in Duitsland 'karotten' en in het Engels 'carots'.

Bèta-caroteen (pro vitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vit. A. Het zorgt, net als vit.A, voor een goede weerstand, is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen maar ook voor gezonde botten, huid, gebit en groei. daarbij is het een anti-oxidant...beschermt dus de lichaamscellen tegen vrije radicalen, dit zijn die stoffen die schade kunnen veroorzaken aan cellen.

Ook je darmen krijgen een boost van worteltjes en niet alleen door de bèta-caroteen maar zij bevatten ook veel vezels. Tenslotte werken zij ook nog cholesterol verlagend.

Eet je ze rauw dan zitten ze vol anti-oxidanten die kankerremmend werken en hartkwalen tegengaan. Kook je worteltjes, dan gaan vitamine C + de anti-oxidanten verloren. Gekookt neem je echter veel meer bètacaroteen in het lichaam op als je ze eet. Je kunt ze dus het beste afwisselen....zowel rauw als gekookt eten is aanbevolen, maar gezond zijn ze zeker!
amc
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Min. Wortels bevatten geen vitamines B12.
Edraket
6 jaar geleden
Alsof dat ene vitamientje wat uitmaakt.
tinus1969
6 jaar geleden
@Edraket, jazeker maakt dat uit -aangezien B12 tekort ernstige kalchten geeft en veel voorkotm (hoewel niet zoveel als vitamine D tekort, dat trouwens ook niet in wortelen zit)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
PRIMA ANTWOORD, ZEER DUIDELIJK SAMENGEVAT,BEDANKT DAARVOOR.

Andere antwoorden (1)

Wortels behoren tot knolgewassen en bevatten allerlei mineralen (zoals kalium, natrium, calcium en fosfor) en vitaminen (zoals verschillende vitamine B, vitamine E en betacaroteen).
Wortels behoren tot groente, en groente is gezond vanwege de vele vitaminen, mineralen en voedingsvezels.
fremar
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Hoe was dat ook alweer met dat caroteen waar je boter aan moet toevoegen en dan gaf dat vitamine A, goed voor de ogen?
Plus voor dit antwoord. :)