Mag mijn baas mij zomaar ontslaan?

Ik zit momenteel al 3 weken overspannen in de ziektewet. Ik heb een vast contract. Ben ook keurig bij de huisarts geweest en bedrijfsarts heeft bepaald dat ik niet in staat ben om te werken.
Mijn baas zit nu wel telefonisch te dreigen met ontslag dat ik niet op het werk ben. Mag hij dat? Of moet ik het ene oor, andere oor uit doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel vervelend als werkgevers dreigen. Ze proberen je bang te maken zodat je je weer beter meldt. 'Overspannen' vinden ze een vage klacht, aanstellerij. Een zieke werknemer kost de werkgever veel geld, dus met dreigen probeert hij de kostenlast te beperken. Laat je niet opjagen!

Antwoorden (2)

Nee, zomaar ontslaan tijdens ziekte mag niet. Jouw werkgever moet zich ook houden aan het advies van de bedrijfsarts (net als jij trouwens). Dreigementen van ontslag kun je ter kennisgeving aannemen. Als hij per sé van je af wil, dan kan dat wel, maar dan moet de ontslagaanvraag via de kantonrechter lopen. Daar staat dan meestal een afkoopsom tegenover.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@jc54 als je ziek bent kan je niet worden ontslagen.
Computoon
6 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Je kunt wel ontslagen worden tijdens ziekte maar niet wegens ziekte (tenzij na 2 jaar bij vast contract). De werknemer die er met de kas vandoor gaat en daarna plotseling ziek is, zal zien dat er toch een einde komt aan zijn dienstverband.
ronron1212
6 jaar geleden
@Computoon dan is er sprake van iets anders. En na twee jaar is ook weer iets anders dan ben je namelijk voor het UWV en kan je mogelijk afgekeurd worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies Computoon. Het is een misvatting dat ontslag tijdens ziekte niet mogelijk zou zijn. Ik hoor het juristen soms zelfs zeggen. Maar de kantonrechter kan de arbeidsovereenkomst gewoon ontbinden indien er een voldoende gewichtige reden voor is.
jc54
6 jaar geleden
@ronron1212; Ook ontslag op economische grond wordt goedgekeurd. Ik heb het zelf meegemaakt. Na een operatie (tijdens revalidatie) werd het bedrijf waar ik werkte gesloten om economische redenen (verlies draaiend).Het hoofdkantoor wilde de vestiging niet failliet laten gaan en kreeg toestemming om het filiaal te sluiten. Op die manier kreeg het personeel een ontslagvergoeding en werden de resterende vakantiedagen uitbetaald.
ronron1212
6 jaar geleden
Daar gaat de vraag allemaal niet om.
Allereerst: als je een "gewone" wererknemer bent, zit je bij ziekte niet "in de Ziektewet". Je werkgever is degene die je loon moet doorbetalen bij ziekte, maximaal 2 jaar. Daarna krijgt de werkgever een ontslagvergunning van het UWV, als hij daarom vraagt en er alles aan gedaan heeft om je te reintegreren. De bedrijfsarts brengt advies uit aan de werkgever en als de werkgever verstandig is, volgt hij dat advies op. (NB: met de huisarts heeft een werkgever niets van doen).

Maar stel nu dat de werkgever het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts. Of jijzelf niet. Dan kan er een second opinion aangevraagd worden via het UWV. De werkgever kan wel de loondoorbetaling stoppen als je niet meewerkt aan het plan van aanpak voor reintegratie, niet meewerkt aan controles door de bedrijfsarts of wanneer je gedrag vertoont dat de genezing belemmert (werknemer die zich ziek heeft gemeld met rugklachten wordt op de kermis in de Break Dance gesignaleerd).

Ontslag op staande voet: nee, kan normaal gesproken ook niet wegens ziekte, behalve als je door je gedrag tijdens ziekte overduidelijk het vertrouwen van de werknemer onwaardig zou zijn geworden. (Mijn kermisvoorbeeld.)

Wat je nooit moet doen: akkoord gaan met een ontslag met wederzijds goedvinden tijdens ziekte, ook al wordt er een mooi bedrag tegenover gezet. De kans is groot dat je na dat ontslag geen Ziektewetuitkering van het UWV krijgt. De werkgever had immers een verplichting tot loondoorbetaling.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ga ervanuit dat je je hebt ziekgemeld bij de werkgever volgens de procedure die daarvoor bij jullie geldt.
Computoon