Merken meer mensen verschil in gehoor tijdens gapen?

Ik hoor een vrij luid geruis en een soort piep als ik gaap, na het gapen is dat gelijk weg. Is dit gewoon een heel normaal verschijnsel of is dit iets unieks van mij? ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah, ik begrijp nu wat je bedoelt.. Ik ervaar dat altijd als "super gehoor" het lijkt dan of ik het kleinste geluidje kan horen... Het heeft het meeste weg van dat de trommelvlies binnenstebuiten staat, en dan schiet ie ineens weer terug en is het gehoor normaal. Ik heb het weleens bij niesbuien....
Ritsuka
6 jaar geleden
Heb ook wel eens een soort 'plop' na neus snuiten of gapen

Het beste antwoord

Dit is niet uniek, het is heel normaal. Als je geeuwt verandert de druk op je trommelvlies, waardoor je anders gaat horen.
jc54
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met gapen of geeuwen nivelleer je de druk die je om je heen beleeft met de druk achter de trommelvlies via de buis van Eustachius. Want aan beide kanten een klein drukverschilletje zorgt ervoor dat het trommelvlies niet zo vrij kan bewegen als wanneer er geen drukverschil is. In vliegtuigen geven stewardessen vaak een kauwgommetje voor bij het opstijgen als je klachten met het gehoor krijgt, je merkt als snel dat je gehoor weer goed is.