Komt het wellicht door het geluid van de ventilator dat ik beter slaap? zo ja, hoe kan dit dan?

En als het antwoord ja is, hoe kan ik dan zonder ventilator beter slapen als het niet meer warm is? Dus zonder gebruik van electriciteit?

Toegevoegd na 5 dagen:
De wasmachine: ja, ik zet deze zelf wel eens aan voor het slapen gaan en luister dan ontspannen naar het geluid. Door het dagelijks gebruik van de ventilator komt mijn vraag. Dus de witte ruis/white noise is een monotoon geluid op de achtergrond dat je slapende hoofd afsluit of beschermt voor andere geluiden die je gewoonlijk kunnen wekken; zoals zelfs een voorbij komende vlieg.:)
Voorlopig is dit de oplossing, bedankt voor reacties en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K
Amadea
6 jaar geleden
Door de constante bromtoon zal dat zo zijn. Toen ik op een ferryschip een hut niet ver van de motor had sliep ik ook uitstekend.
TurfGraver
6 jaar geleden
Of gewoon door de ventilatie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wasmachine in de slaapkamer ! Het schijnt rust gevend te zijn een constant zich herhalend geluid. Er zijn muziek apps met diverse geluiden van pan fluit tot waterval , regen tot ? Men zegt dat een baby in de buik ook diverse geluiden al bewust hoort en dat het daar op terug te voeren is dat men daar rustig van wordt.

Het beste antwoord

Ja, de ventilator kan heel goed helpen om beter te slapen. Het is bekend dat je gevoeliger bent voor geluiden in het vroege stadium van slaap. Het zijn vooral de zacht ruisende geluiden die je snel laten ontspannen...denk maar eens aan regendruppels op het raam/dak, ik vind het heerlijk om erbij in te slapen en zo zullen er veel mensen zijn.

Het geluid van een ventilator heeft veel verschillende toontjes, maar ze hebben dezelfde intensiteit en klinken monotoon, voorspellend en saai/vervelend en dat schijnt nu net datgene te zijn wat de hersenen nodig hebben tijdens de slaap.
Zelfs als je in slaap bent, blijft je gehoor werken en alert. Als moeder wordt je namelijk ook direct wakker als je baby aanslaat...al ben je nog zo vast in slaap! Dit is slechts een voorbeeldje.
Het maakt je ook kwetsbaar voor plotselinge harde geluiden, waardoor de bloeddruk gaat stijgen, je hart sneller slaan en je kunt er dan ook wakker van worden.

Ja, er zijn zelfs speciale apparaten te koop die een zg.'witte ruis' geluid produceren, om bijv. een babykamer te ondersteunen, veel baby's kunnen zelfs slecht slapen in een stille kamer...bij het geluid van een stofzuiger o.i.d. zijn ze echter snel vertrokken...ik heb het bij mijn eigen zoontje zelf ondervonden.
Voorbeeldje;http://www.notdecaf.com/white-noise-machines-hun-voordelen/

Maar wat let je om de ventilator ook aan te zetten als het niet meer warm is? Zet hem bijv. op de gang, met de deur op een kiertje zodat je hem toch hoort op de achtergrond?
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het geluid van een ventilator valt onder white noise en kan je helpen bij het in slaap vallen. Er zijn apps voor op je telefoon die dat geluid kunnen genereren. Maar persoonlijk maak ik wel eens gebruik van YouTube en het echte geluid van een oscillerende ventilator.

https://youtu.be/iCNistDjdTM