Hoe kan ik het best (Wedstrijd)zwemmen als ik ongesteld ben?

Hallo,

Ik zit op wedstrijd zwemmen. Dit is heel erg leuk om te doen! Het enige nadeel er aan is, is dat gedoe dat ik heb tijdens mijn menstruatie. Ik ben vaak hevig ongesteld. Het probleem is dan vervolgens dat als ik ga zwemmen de tampon zich vol zuigt met water en geen bloed meer absorbeert. Dit gebeurde laatst bij mijn wedstrijd ook. Toen ik uit het waterstapte liep het bloed gewoon langs mij benen naar beneden! Ik schaamde me natuurlijk dood en ik was ook heel erg vanslag en moest zelfs huilen. De rest van de dag heb ik toen maar afgezegt.

Heeft iemand misschien een tip? Of ervaring als je gaat (wedstrijd)zwemmen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
Antoni
6 jaar geleden
Misschien is het een overweging om de pil te gaan gebruiken?

Antwoorden (2)

Je tampon verschonen direct voor en na het zwemmen zou een stuk moeten helpen. Vertrouw je dat niet of wil je gewoon iets anders proberen, dan is een menstruatiecup een goed alternatief. Eenmaal eraan gewend vinden de meeste vrouwen het veel fijner dan tampons. Er zijn herbruikbare cups die je afspoelt na gebruik en dan weer inbrengt en die je na je menstruatie kunt uitkoken weer klaar voor je volgende cyclus, en er zijn wegwerpcups die je na elk gebruik weggooit. Met die laatste heb ik geen ervaring en als je ze dagelijks zou gebruik zou je erg duur uit zijn in vergelijking met tampons. Maar als je ze alleen gebruikt tijdens zo'n wedstrijd of een training kan het een prima alternatief zijn. De herbruikbare cups kunnen jaren mee en sparen je uiteindelijk geld uit, al is het in het begin even een investering.

De meeste cups bestaan uit (medical grade) silicone en kosten rond de 30 euro, maar er is ook een Duits model van TPE dat ongeveer 15 euro kost. Dat is een model (MeLuna) dat veel wordt aangeraden als instapmodel door de veelzijdigheid en de prijs. Kijk bijvoorbeeld hier http://www.cutecotton.nl/meluna-menstruatiecups.html voor informatie en bestellen.

De wegwerpcups (softcups) zijn bij veel drogisten te koop en hebben een heel ander model. Voor beide soorten geldt dat je er even wat handigheid in moet ontwikkelen en het even kan duren voor je hem goed kunt inbrengen en zonder knoeien eruit kunt halen. Of je moet net zo'n geluk hebben als ik en direct vanaf het eerste gebruik geen enkel probleem hebben.

Voor een herbruikbare cup geldt dat hij net onder je baarmoedermond zich vacuüm zuigt zodat er echt niets in of uit kan. Pas als je het vacuüm verbreekt door erin te knijpen, kun je hem verwijderen. Dus een cup die goed is ingebracht en een voor jou goede maat, pasvorm en hardheid heeft, blijft echt perfect zitten. Bijkomend voordeel is dat je er veel langer mee kunt doen dan met een tampon, je geen risico op TSS hebt en het ook nog eens veel milieuvriendelijker is.

Toegevoegd na 26 minuten:
Een video met tips over "best menstrual cups for sports": https://www.youtube.com/watch?v=Uvnw-Oc_uF0
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon met een tampon, als je last hebt van erge bloedingen wel een maatje XL..

Wat je beschrijft geeft mij nl het idee dat je tampon niet goed zit.
Hij moet (schrik niet) heel diep, kan echt geen kwaad.
Te ondiep kan juist wel kwaad, dan zit hij door de sluitspier heen of er net tegenaan. In die gevallen sluit die spier niet goed en dan loopt de tampon vol water.

Tenzij je hele slechte bekkenbodemspieren hebt (maar dan heb je ook incontinentieproblemen) zou die tampon niet vol moeten lopen met water.

Dus ik zou het nog eens proberen maar dan zo diep mogelijk inbrengen. En niet langer laten zitten dan strikt noodzakelijk natuurlijk.
Summo
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij komt er altijd wel wat water in een tampon, júist bij bepaalde bewegingen die je maakt als je zwemt. Ik kan je ook uit ervaring vertellen dat bij incontinentie een tampon zich volzuigt met urine uit het inco-materiaal - en mijn incontinentie had niets met mijn bekkenbodemspieren van doen, die functioneren prima. Als urine via onderen wordt opgezogen door een tampon, waarom water dan niet? Ik heb al heel lang niet meer gezwommen en al helemaal niet met tampons, maar ik meen me toch echt te herinneren dat tampons tijdens het zwemmen eerder vol waren.