Kunnen door het smeren van vette zalfjes of cremes op je huid je bloedvaten verstopt raken?

Bijvoorbeeld op een heel dunne huid smeren.
Met verstopt raken bedoel ik een vergelijkbaar proces als aderverkalking door vet en ongezond eten, roken, weinig sporten, etc.

6 jaar geleden
1.3K
tinus1969
6 jaar geleden
Het is bovendien niet zo, dat dat vet zomaar aan de bloedvaten blijft plakken.

Antwoorden (2)

Nee, die zalfjes worden niet opgenomen door de huid en de stoffen die erin zitten kunnen niet in de bloedbaan terecht komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, dat zal niet gebeuren.
Maar wel kunnen zulke smeersels oa je talgklieren verstoppen. En dat kan dan weer aanleiding geven tot een puist(je)achtige ontsteking.
Afhankelijk van het product gaan dergelijke moleculen wel door de huid en komen dan in de bloedbaan terecht (denk aan pijn-, nicotine-,hartpleisters als duidelijkste bewijs. Maar in het algemeen is die doordringende hoeveelheid zeer gering.