Mijn collega heeft sinds een poosje hartkwaal,vanaf dat moment loopt haar horloge niet meer goed,is er een verband?

Het is een opwind horloge,ik heb t eeder gehoord,zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben en hoe is t te verklaren?
Met een automaat horloge kan ik nog wel een verband leggen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is geen verband. Het horloge is toevallig toe aan een onderhoudsbeurt of anders moet het vervangen worden. Het niet meer goed lopen van het horloge staat los van de hartkwaal. Toegevoegd na 46 seconden: Ook bij een automaat horloge kan er geen verband gelegd worden met een hartkwaal.

het is een bekend verschijnsel van vroeger. Vooral automaten ( die toen minder lang bleven lopen dan nu). Mensen die "ziek" worden bewegen vaak minder dan zij deden. Ook als ze bijvoorbeeld de griep hebben. Ook raakt men uit het dagelijks ritme en vergeet men het horloge op te winden. Bij een griep valt het niet zo op maar bij kwalen aan het hart word snel een link met een hogere macht gelegd.

Nee, als in vroeger dagen een klok plotseling stil ging staan zou dat de aankondiging zijn van de dood van iemand in huis.

ik heb zoiets in een ander verband ook een een keer gezien. ik gooide een ei over het dak, er klonk een knal en er lag ineens een zak aardappelen op de stoep.

Als mensen zijn we snel geneigd verbanden te zien, dat is deel van wat ons mens maakt. Maar omdat we ook maar mens zijn, hebben we het net zo goed wel eens mis. Wat met dit soort dingen gebeurt, is dat we verbanden leggen en op basis daarvan verwachtingen hebben, en dat onmiddelijk weer vergeten als ze niet blijken te kloppen. Horloges en klokken worden wel vaker in verband gebracht met het hart. Het zijn allebei 'tikkers' die het liefst wel moeten blijven doen. Daarom lijkt het heel betekenisvol als een klok minder goed gaat lopen of stopt, en rond dezelfde tijd iemand een hartkwaal krijgt of doodgaat. Maar: miljarden horloges en andere klokken zijn in de geschiedenis van de wereld minder goed gaan lopen zonder dat de eigenaar een hartkwaal had. Al die keren dat een klok slecht gaat lopen en er niemand een kwaal heeft, vergeten we dat meteen weer. Zo bijzonder is het namelijk niet als een klokje, zéker een opwindklokje, minder goed loopt. Maar die ene keer dat er toevallig wél iemand een kwaal heeft, dié onthouden we. Het is hetzelfde effect als overal gele auto's zien als je zelf een gele auto wilt kopen (het is een teken!) of overal zwangere vrouwen zien als je zelf zwanger bent (is het een rage of zo?). De gele auto's, zwangere vrouwen en slecht lopende klokjes waren er altijd al. Alleen is er nu een reden om ze op te merken. Toegevoegd na 1 minuut: Bijna vergeten: denk ook aan al die mensen die een hartkwaal hebben gekregen zónder dat er een klok slechter ging lopen!

Ja, ik had vroeger ook altijd horloges die niet goed liepen en volgens de horlogemaker van toen lag dit aan mijn hartslag en moest deze preciezer afgesteld worden om goed te lopen dit koste toen niks extra's. Ik was maar wat blij met de komst van de batterij horloges.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100