Waarom val je nou nooit in slaap als je écht heel erg moe bent en je je slaap hard nodig hebt?

Het is erg frustrerend zoals nu...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja billy boy je bent net zo'n extreem nachtmens als ik,door dit stukje hieronder hoef ik gelukkig overdag niet meer te werken wat een goeie dokter heb ik

Het beste antwoord

- Mensen die 's avonds maar niet in slaap kunnen komen en die 's morgens moeite hebben om op gang te komen, kunnen daar niets aan doen. Uit onderzoek is gebleken dat zij een gendefect hebben. Zij missen een stukje van een gen dat de biologische klok bij mensen bepaalt.

Dat heeft neuroloog dr. M. Smits van de polikliniek voor slaap-waakstoornissen en chronobiologie in Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede dinsdag bekend gemaakt. De Edese polikliniek is een van de drie onderzoekscentra op dit gebied in Nederland en werkt samen met de universiteit van Surrey (GB) en het St. Thomas' Hospital in Londen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien omdat je je gedachten vrij moet maken om in slaap te kunnen komen. Je moet eerst alles op een rijtje hebben.

Als je heel moe bent ben je niet meer in staat om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om in te kunnen slapen, is het belangrijk dat je ontspannen bent. Als je weet dat je de slaap hard nodig hebt, wil er nog wel eens druk bij jezelf ontstaan, omdat je wil dat je zo snel mogelijk inslaapt, omdat je anders niet aan je uren komt. Door dit gestress lukt het echter niet. Waardoor de druk nog groter wordt en je nog wel eens heel de nacht kunt liggen woelen. Herkenbaar.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het denk ik precies. +1
Relax! En wel uitrusten.
Dat lijkt moeilijk en is het ook, maar het is wel te leren.

Als jij je zorgen maakt, dat je niet slaapt, dan slaap je niet.
Frustratie is de ergste vorm.
Daar helpt geen warme melk tegen.

Er zijn verschillende en heel diverse methoden.
Het is niet voor niets, dat oude verhaal van schaapjes tellen.
Ik heb veel moeite gedaan om dat te leren, om je gedachten niet te laten afdwalen.
Mediteren = niets doen, nergens aan denken.
Letten op je ademhaling, je ademhaling volgen, tot tien tellen ieder keer weer.

Ook de gedachte: Wat maakt het uit, slapen of niet, morgen is een nieuwe dag, dan zien we wel weer.
Relax. Rust gewoon uit.
Echt waar, een nacht minder slapen maakt je niet meteen slecht of vervelend.
De nacht erna slaap je waarschijnlijk des te beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt heel erg moe bent val je zo in slaap. Tenzij je niet meer kunt slapen - maar dan ben je binnenkort dood. (Zonder slaap overleeft geen mens. Niemand.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat je over je slaap heen ben en dat kan een rede zijn dat je niet in slaap valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De totale ontspanning is nodig om te gaan slapen, dus als je dus zeer moe bent is die ontspanning er niet. Je moet eerst kalmeren voordat je kunt ontspannen en vervolgens kunt slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of een lekkere kom warme kamille thee drinken !
of warme melk met anijs helpt soms ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het helpt om de dag af te bouwen, vanaf een uur of twee voor het slapen zou je geen alcohol meer moeten drinken (slaapmutje is juist wakker makend!) en geen mentale inspanning leveren (niet tv kijken of gv-en, piekeren) en geen ruzie of moeilijke gesprekken aangaan.

Als je bovendien consequent vroeg opstaat gaat je lichaam het vanzelf een keer snappen. Geen middagdutjes doen!

Het helpt ook als je je slaapomgeving echt alleen voor slapen gebruikt. dus niet computeren of tvkijken in je slaapkamer, niet je bureau daar neerzetten. Rustig houden, rustig aan de ogen (effen gekleurde wanden, niet rood want dat activeert).

En als je meer dan tien minuten wakker ligt, dan uit bed gaan en iets vervelends doen zoals de afwas. Niet jezelf belonen met tv of whatever, maar juist iets irritants. Dat werkt namelijk ook onbewust door.

In kaart brengen hoe je slaapgedrag is kan ook verhelderend werken: hoe laat ga je naar bed, hoe laat slaap je in, hoe vaak word je wakker, hoe laat sta je op - dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze dan piekeren, en steeds denken waarom val ik nou niet in slaap, ik moet morgen zoveel doen!

Heel herkenbaar!