Mag ik spugen tegen houden?

Ik heb buikgriep met diarree, buikpijn en spugen. Ik heb dus al een paar keer gespuugd. Ik denk dat als ik erg m'n best doe, ik het misschien wel tegen kan houden. Is dat beter voor m'n herstel, zodat er nog íets in m'n maag blijft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
prober thee, soep, en beschuit te nemen, makkelijk verteerbare dingen.
fremar
6 jaar geleden
zou dit niet proberen tegen te houden,lijkt mij een natuurlijke reactie van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom zou dat slecht zijn? Als je naar de huisarts gaat omdat je erg braakt, krijg je toch ook een anti-emeticum voorgeschreven?

Het beste antwoord

Het is belangrijk dat de afvalstoffen het lichaam verlaten. Door te spugen zal je lichaam dit op willen lossen. Het is vooral belangrijk om gezonde dingen te eten, met weinig vet(vet valt slecht) het spugen hoeft hiervoor niet tegengehouden te worden. Genoeg blijven drinken is ook belangrijk!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet dat er al een 'beste antwoord' is gekozen, maar ik ben het er niet mee eens dus formuleer toch nog een eigen antwoord. In je maag zitten geen 'afvalstoffen' die je lichaam per se kwijt zou moeten. Alleen bij een acute voedselvergiftiging zou dit het geval zijn, maar ook daarbij ontstaan soms de klachten pas als het voedsel de maag al heeft verlaten en heeft het braken niet altijd een functie.

De één geeft sneller over dan de ander en de één heeft er ook meer controle over dan de ander. Soms kun je daarom als je aanvoelt dat je moet overgeven actief meewerken (dat kan fijn zijn omdat het vaak oplicht) of tegenwerken (handig als het op een ongelegen moment komt en je niets bij de hand hebt om het braaksel op te vangen, of als je al veel hebt overgegeven en last krijgt van je keel of slokdarm).

Het kan geen kwaad om het spugen op deze manier tegen te houden. Het kan zelfs voordelen hebben: door minder te braken droog je minder snel uit, en je voorkomt klachten van keel en slokdarm door het - vaak zure - braaksel. En als je medicatie gebruikt, wordt de werking niet verstoord door het (deels) uitbraken. Het kan echter ook nadelen hebben: overgeven lucht vaak op als je erg misselijk bent en je maag en darmen kunnen er rustiger door worden.

Doe dus vooral wat je zelf prettig vindt wanneer je ziek bent. Als je liever niet overgeeft en je bent in staat het tegen te houden, kun je dat doen. Soms helpt het bijvoorbeeld om te zuchten wanneer je een braakneiging hebt. Maar ga het niet met alle geweld tegen zitten houden wanneer dit veel moeite kost, want dat is ook niet comfortabel.