Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om je long capaciteit te verbeteren?

Ik wil voor het bespelen van een blaasinstrument langer kunnen uitademen, zijn er oefeningen om een grotere longcapaciteit te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je longen op zich worden niet groter, ik speel al jaren een blaasinstrument maar heb een redelijk kleine longinhoud. De techniek is dan ook veel belangrijker. Kwestie van adem laag houden zoals dat heet. Een goede leraar zou je hier ook zeker in scholen.

Een techniek is bijvoorbeeld een klein papiertje tegen een deur (op mondhoogte) aan te blazen en deze daar te houden. Een andere is je handen op je heupen (vingers op de buik, duim op de rug) diep inademen zodat je buik uitzet. Buik uitgezet houden en adem uitblazen, en dus dan de adem zo laag mogelijk houden, suuces!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik moest voor de middelbare school altijd de Brinenoordbrug over fietsen, daar heb ik een goeie conditie en long inhoud van gekregen. Kortom sporten helpt heel veel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut: sporten!

En dan geen spiertraining, maar cardio-oefeningen, waar je hart sneller van gaat kloppen en je sneller moet ademen. Denk aan fietsen, hardlopen, roeien, zwemmen etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een long volgroeid is kun je die niet meer groter maken (dit itt het hart, dat is een spier en die kan wel in omvang en kracht toenemen).
je kunt wel de effectiviteit verhogen door het ademhalingssysteem te belasten. daardoor zal de uitwisseling van zuurstof naar het bloed en koolzuur naar de uit te ademen lucht steeds efficiënter worden.
bovendien zal je lichaam leren efficiënter om te gaan met de aanwezige zuurstof in het bloed, zodat je langer je adem in kunt houden.
(Lees meer...)