Is het mogelijk om je long capaciteit te verbeteren?

Ik wil voor het bespelen van een blaasinstrument langer kunnen uitademen, zijn er oefeningen om een grotere longcapaciteit te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Je longen op zich worden niet groter, ik speel al jaren een blaasinstrument maar heb een redelijk kleine longinhoud. De techniek is dan ook veel belangrijker. Kwestie van adem laag houden zoals dat heet. Een goede leraar zou je hier ook zeker in scholen.

Een techniek is bijvoorbeeld een klein papiertje tegen een deur (op mondhoogte) aan te blazen en deze daar te houden. Een andere is je handen op je heupen (vingers op de buik, duim op de rug) diep inademen zodat je buik uitzet. Buik uitgezet houden en adem uitblazen, en dus dan de adem zo laag mogelijk houden, suuces!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik moest voor de middelbare school altijd de Brinenoordbrug over fietsen, daar heb ik een goeie conditie en long inhoud van gekregen. Kortom sporten helpt heel veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut: sporten!

En dan geen spiertraining, maar cardio-oefeningen, waar je hart sneller van gaat kloppen en je sneller moet ademen. Denk aan fietsen, hardlopen, roeien, zwemmen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een long volgroeid is kun je die niet meer groter maken (dit itt het hart, dat is een spier en die kan wel in omvang en kracht toenemen).
je kunt wel de effectiviteit verhogen door het ademhalingssysteem te belasten. daardoor zal de uitwisseling van zuurstof naar het bloed en koolzuur naar de uit te ademen lucht steeds efficiënter worden.
bovendien zal je lichaam leren efficiënter om te gaan met de aanwezige zuurstof in het bloed, zodat je langer je adem in kunt houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die krijg je door juiste ademhalingstechnieken te gebruiken. Dus oefenen op je instrument.

Veel mensen halen hoog adem. Zeg maar boven in de longen (weinig lucht). Maar je moet leren om de zgn drie fasen ademhaling toe te passen. lager.

Dan ga je je longen voller krijgen. Die drie fasen is buik, zijkant bovenkant.

Als je echt geintresseerd bent moet je eens googlen op Theo Bleeker. Hij is een geweldige trompettist en Dirigent die bij defensie werkt.Hij heeft een afstudeer scriptie geschreven ooit dat hier over gaat. Ik heb deze ooit van hem gehad maar ben hem helaas kwijt.

Dan nog oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door een training op te starten warbij je heel veel an je conditie moet werken