Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is een moeervlek onrustig?

Ik heb sinds een maand een plekje op mijn bovenarm ontdekt. Het heeft er altijd zo uit gezien ik heb er wel wat aan gekrabt. Om het vlekje heen is het rood. Weet iemand wat voor plekje dit is? Iets kwaadaardigs, een normale moedervlek, of een onrustige. Ik ben al eerder baar de huisarts geweest met moedervlekken waarvan ik dacht dat er iets mis mee was. Maar dat bleek niet zo te zijn.

Zie foto hieronder.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als de huid rondom een moedervlek rood wordt, is dat reden om voor de zekerheid een arts te raadplegen. Ik kan niet beoordelen of de rode huid door je krabben komt of dat dat al zo was, in dat laatste geval is het raadzaam even je huisarts te raadplegen

Toegevoegd na 1 minuut:
Wees overigens niet bang om 'voor niks' naar de huisarts te gaan, ook al heb je dat al een keer gedaan. Elke huisarts zal je zeggen dat je beter voor niets dan te laat kunt komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn verschillende moedervlekken die er dus anders uitzien, daarnaast kan een moedervlek op verschillende manieren veranderen.

Een onrustige moedervlek is te herkennen aan de volgende veranderingen:
- groter worden
- van kleur of kleursamenstelling veranderen
- van vorm veranderen
- jeuken, steken of pijn doen
- korstjes vertonen
- bloeden

Vaak zijn het verschijnselen die berusten op onschuldige veranderingen in een moedervlek, raadzaam is het om even naar de huisarts (of dermatoloog) te gaan om deze te laten bekijken of er niet sprake is van een kwaadaardige verandering in de moedervlek.

Melanoom (kwaadaardige moedervlek)
Een melanoom is meestal groter dan een gewone moedervlek, de vorm is grillig en asymmetrisch en de pigmentatie is vaak onregelmatig.