Waarom zitten er in medicijnverpakkingen soms lege ruimtes?

In de blisterverpakking van bijvoorbeeld de pil zit altijd een streep in het midden. Hier zit niets in, maar je kunt daar wel het aluminium kapot maken. Nu heb ik ook een ander medicijn die van die lege plekken heeft. Iemand enig idee of die holle ruimte nut heeft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De pil verkoopt men graag in een verpakking die het regelmatig nemen ondersteunt. http://www.allesoverseks.be/sites/default/files/styles/story_full/public/images/thinkstockphotos-162238054_1.jpg?itok=ehptWv2P . Voor de duidelijkheid laten veel fabrikanten dan de middenstrook van de blister leeg. Maar het kan ook in een regelmatige verdeling, https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/600x315/57/0b/8f/570b8f4f4d82e9022ea9cb7166ac6e3c.jpg maar dan moet de gebruikster wat scherper op de aanduidingen van de dagen van de week letten.

Ik zou het willen vergelijken met geschilderde verdrijfvlakken op het wegdek. Daar laat men ook expres gedeelten van het duur aangelegde wegdek onbenut: ter wille van de duidelijkheid, om vergissingen te voorkomen. Dat voordeel mág wat kosten.

Het is bij andere tabletjes soms een kwestie van voldoende ruimte hebben voor tekst achterop, en/of om een blister voor één tablet of slechts een paar pilletjes te maken die tijdens het productieproces gestapeld (of op zijn kant aangeschoven) toch stabiel te hanteren is.
Een morning-after pil moet in een blister verpakt toch een doosje voldoende vullen: http://www.ellaone.nl/hra-uploads/sites/38/2013/12/blister2.jpg . Je wilt er geen mini-doosje van maken.

Weer andere producten worden soms expres in kleine hoeveelheden verkocht, maar dan moet het toch een beetje tonen en dus een groter doosje hebben. Zo ken ik dit “hooikoortsmiddel” in doosjes van 7 stuks – maar als je voor een ander land drie blisters in een dikker doosje doet heb je er desgewenst 21. Wil je dit product handig verpakken met machines die vooral toegepast worden voor blisters met méér pilletjes, dan moet je opzettelijk wat plaatsen leeg laten, zoals hier: https://www.efarma.nl/itempics/P/ZP_14929724.JPG Men wil niet een heel klein doosje, dat verkoopt niet! Vandaar de lege ruimte in het midden; er zouden best 15 tabletjes op hetzelfde oppervlak passen (in hetzelfde raster). Je wil steeds dezelfde machines voor meer doelen kunnen gebruiken.

Bij een ander merk ziet het er zo uit:
http://img.medscapestatic.com/pi/features/drugdirectory/octupdate/CVS23260.jpg
Dit wordt in tientallen per blister verkocht, en omdat de standaard verpakkingsmachine (en de doosjes) op veelvouden van 15 zijn gemaakt, laat men hier per blister 5 plekken leeg. Per doosje twee blisters van elk 15 pilletjes had ook gekund, maar dan zit je vast aan óf 15 óf 30, en men gaf er de voorkeur aan om de keuze te hebben tussen 10 en 30, in een dikker doosje.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan zit de pil minder knel. Hierdoor krijg je de pil er makkerlijker uit.