Welke tekorten in vitamines/mineralen zijn er in dit voedingspatroon? (Zie uitleg)

Ik ben geinteresseerd in gezonde voeding.

Wat als de meest gezonde voeding wordt gezien, is ook erg trendgevoelig.
Ik heb de laatste tijd erg bestudeerd wat door meer alternatief ingestelde mensen/in de fitness industrie ('de fitgirls') als optimale voeding wordt gezien.
Het is mij erg opgevallen dat recepten in fitnessbladen als womens health en de menu's in hippe healthy food bars allemaal dezelfde producten mijden/dezelfde producten juist wel gebruiken.

Gemeden wordt vaak:
- Tarwe en andere glutenbevattende granen. (Brood en pasta)
- Aardappels
- Suiker (wat mij betreft het enige onbetwistbare dat ongezond is)
- Vet vlees
- Zuivel

Juist wel gegeten wordt:
- Havermout
- Zoete aardappels en quinoa
- Mager vlees als biefstuk
- Vis
- Plantaardige melk
- Groente en fruit, avocado's zijn 'hip'
- Peulvruchten
- Allerlei noten en zaden
- Kokosolie

Mijn vraag is of in dit voedingspatroon risico is op bepaalde tekorten in vitamines/ mineralen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Mij lijkt dat je in dit voedingspatroon alle benodigde voedingsstoffen zou binnenkrijgen. Immers brood/pasta wordt vervangen door havermout en quinoa.

De enigw groep die niet volwaardig vervangen wordt, is zuivel. Kan het niet gebruiken van zuivel (maar wel vlees/vis) tekorten opleveren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Optimale voeding (voor fitgirls) is iets anders als gezonde voeding. Optimaal wordt in dat geval gebruikt om een bepaald figuur te krijgen i.c.m. met training.
Gezondheid is voor hun meestal ondergeschikt aan uiterlijk.
Ritsuka
6 jaar geleden
Ligt er ook aan wat je doel is, zoek je bepaalde prestaties in sport, dan eet je anders dan iemand met een kantoorbaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zelf een maand geleden een bikini fitness wedstrijd gedaan, en heb daarvoor voor een vrouw op een laag vetpercentage gezeten (ca. 13%). Zo laag in vet zitten houdt natuurlijk in dat je minder vetten en koolhydraten moet gaan eten. Maar m.i maakt het niet uit, wat voor voedingspatroon je volgt. Het maakt niet uit of je 10 g koolhydraten haalt uit zoete aardappel of uit brood. En het maakt niet uit of je 5 g vet haalt uit kaas of een advocado. (Ik heb het alleen over het effect op je vetpercentage, niet op je gezondheid.) Zelf heb ik dus niet al die 'hippe' producten gegeten en heb tot het laatste aan toe nog (een kleine hoeveelheid) brood gegeten. M.i maakt het dus niet uit war je precies uit. Uiteraard speelt er naast vetpercentage nog iets anders en dat s dat je als krachtsporter natuurlijk natuurlijk een wat hogere eiwitbehoefte hebt. Dus ik snap je reactie dat je als sporter andere behoeftes hebt. Met mijn vraag doel ik eigenlijk vooral op de vitamines en mineralen, of dit dieet arm is aan bepaalde vitamines of mineralen.
Ritsuka
6 jaar geleden
bikini fitness 'dieet' is sowieso niet gezond op lange termijn, maar dat weet je zelf ook wel. Als je wilt weten hoe je hiermee zit met vitamines en dergelijke, dan moet je het eens in vullen bij een site/app als MyFitnessPal of FatSecret. Ik zie zelf het nut niet van aardappels mijden, ze bevatten zeer veel vitamines en vullen goed door de vezels.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bikini fitness dieet is inderdaad echt een tijdelijk dieet puur gericht om even laag in je vet te gaan. Voor een week of 10 goed te doen, maar daarna zou ik het ook niet meer kunnen. ;) Tijd om weer normaal te gaan eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewone aardappel is een nachtschade en de GI-index is hoger.
Zoete aardappel is verder vergelijkbaar, maar zonder deze nadelen.
(bij de stoffen in nachtschade planten geldt ook weer dat het om hoeveelheden gaat)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi Flierefluitje, leuk je reactie! De reden dat mensen met dit voedingspatroon liever haver of quinoa eten dan tarwe is volgens mij precies om de reden die jij al aangeeft: de moderne tarwe zou veel te veel veredeld zijn.
Persoonlijk lijkt het mij ook aannemelijk dat tarwe tegenwoordig niet zo gezond meer is, maar het is moeilijk zoiets echt te bewijzen denk ik. Arginine is nieuw voor mij, leuk om te weten! In boeken als de voedselzandloper wordt ons verteld dat we meer noten en zaden zouden moeten eten. Je ziet het ook veel voorbijkomen: havermout met noten en zaden, smoothies met noten en zaden... Dit bewijst dan maar weer dat je ook dit niet moet overdrijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helemaal mee eens.
In moderne tarwe zit ook nog eens veel gluten, waar ook weer verschillen in zitten, maar van deze hebben we snel last.

Het beste antwoord

Ik zie veel fytinezuur bevattende producten, daardoor een tekort aan mineralen.

Veel te weinig dierlijk vet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zonder zuivel is geen probleem, zuivel maakt het enkel eenvoudiger.

Toegevoegd na 12 minuten:
Fytinezuur is trouwens geen ramp, het moet echter wel in verhouding zijn. Teveel noten en zaden en je krijgt teveel binnen. Dan pas gaat het echt als mineralen blokker werken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je antwoord Jackd! Ik ben bekend met het antinutrient fytinezuur, maar wist niet dat dit ook in noten zit. Weet jij of er een verschil is in fytinezuur tussen gewoon volkoren tarwebrood of havermout? Heeft havermout meer fytinezuur dan brood? Of heeft de verhoogde hoeveelheid fytinezuur in dit dieet vooral te maken met dat er vaak meer peulvruchten, noten en zaden gegeten worden? Wat is volgens jou het risico van weinig dierlijk vet in de voeding en hoofdzakelijk plantaardig vet? Ik ben benieuwd naar je mening. En wat betreft je reactie op optimale voeding voor een bepaald figuur, zie mijn reactie. Ik heb dus zelf bikini fitness gedaan en m.i hoef je al die alternatieve voeding dus niet te eten voor een bepaald figuur. Wel zitten in al die recepten in fitnessbladen natuurlijk vaakmeer eiwitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In haver(mout) zit best wat, echter een stuk minder fytinezuur dan in tarwe(brood).
Dus beter haver dan tarwe. Aangezien er weinig (dierlijk) vet gegeten wordt, moet er iets anders gekozen worden en dan komen ze uit op fytinezuur rijke producten. Met avocado en kokosolie kan er een beetje gecompenseerd worden.
Met vette vis kom je er ook wel, maar ik denk dat er vooral witvis gegeten wordt. Problemen die ontstaan door te weinig goed verzadigd vet zijn o.a. hormonale problemen en zenuwziekten.
(met "goed" bedoel ik dat het van gezonde buitenlevende dieren moet komen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Interessant allemaal!
Het optimale dieet bestaat denk ik niet, overal zitten wel voor- en nadelen aan.
In ieder geval vind ik het altijd leuk kritisch te blijven. Fytinezuur kun je (gedeeltelijk) doen verdwijnen door je havermout of peulvruchten een nachtje in de week te zetten, heb ik begrepen. Maar noten in de week zetten? Dat lijkt me toch niet zo lekker. Heb jij zelf een mening over een goede hoeveelheid dierlijk vet (aantal gram) per dag? Voor een gemiddelde Nederlander.
Volgens mij krijgt de gemiddelde Nederlander al snel veel te veel verzadigd vet binnen. Een paar boterhammen met kaas, een roomboterkoek en 's avonds rookworst bij je boerenkool tikt aardig aan. Maar aan de andere kant schieten die fitgirls dan weer helemaal de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie als optimaal hoe oervolken eten, denk dan aan Inuit en Aboriginals.
Hoe kouder de omgeving hoe meer vet er gegeten wordt, Inuit eten zeer veel dierlijk verzadigd vet en dat werkt perfect.
(onderzoek wordt niet bij de traditioneel levenden gedaan en dat vertekent het beeld, er wordt door een groot deel ook veel suiker en alcohol genomen)
Alle oervolken eten het hele dier, dus bijna alles. Die smaak hebben wij niet meer, ik tenminste niet, rauwe runderlever is echt niet weg te werken, qua voedingsstoffen is het top. Weken werkt, maar havermout bevat weinig fytase wat het fytinezuur omzet.
Een klein beetje boekweit vlokken erbij en een klein beetje azijn zorgt dat de omzetten beter gaat. Zeer belangrijk is dat vet/vlees van gezonde buiten lopende grasgevoerde dieren komt. O.a. omega3-6 verhoudingen zijn anders niet goed en dan gaat het van gezond naar ontstekingsbevorderend.
Hoge kwaliteit vet, bijna zoveel je wilt. Lage kwaliteit misschien zelfs beter van niet, dit laatste is misschien de reden waarom vegetarisch zo goed uit onderzoek komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuke info Jack