Stel je hebt sex gehad maar jij zelf bent 1000% clean en je partner ook 1000% clean. Dan kan je geen ziektes krijgen! Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
erotisi
7 jaar geleden
https://www.gezondheidsnet.nl/seks-en-soas/allergisch-voor-seks
Ritsuka
7 jaar geleden
Als 1 van de 2 partners een vrouw is kan ze wel zwanger worden.

Antwoorden (2)

Als je beiden geen SOA hebt voor de seks, dan heb je ook geen SOA, na de seks. SOA's ontstaan niet tijdens de seks, ze worden enkel doorgegeven.

1000% klopt niet, meer dan 100% kan in deze niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geld dat ook voor Hiv/Aids
TurfGraver
7 jaar geleden
Geld voor alle SOA's dus ja ook voor hiv/aids.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie's
TurfGraver
7 jaar geleden
Je kunt overigens wel "ziektes" krijgen.
Maar dat staat los van de sex. :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja inderdaad!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het probleem is echter, welk jong stel, gaat al direct vragen/vertellen, dat ze al eerder sex gehad hebben..? Juist, niemand. Om dit te voorkomen, altijd beginnen met condooms als bescherming, dat is de e hoge 100% zekerheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen seks hebben is nog veiliger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het was meer een vraag voor mij zelf wat ik zelf wou weten. Want ik snap er ook niet zoveel van
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met sex loop je een risico op SOA en op andere ziektes en ook andere gezondheidsrisico's. Er is zelfs een kans op misselijkheid in de ochtend. Overigens maakt het nog uit van welk geslacht je bent hoeveel risico je loopt. Maar vreemd genoeg nemen veel mensen deze risico's, omdat sex ook voordelen en vooroordelen heeft.
100% clean bestaat niet in deze. Want er is altijd een kans op mutaties van een onschuldige virus en besmetting via een nog onbekende bron. Maar een zekerheid van 99% daar geloof ik wel in.
Een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) ontstaat niet tijdens seks maar kan alleen worden overgedragen; de naam zegt het al. Als beide partners met 100% zekerheid geen SOA hebben valt er inderdaad niets over te dragen en kun je er dus ook geen SOA van krijgen.

Het is natuurlijk de vraag over beide partners daadwerkelijk geen ziektes hadden. Een SOA of andere infectieziekte kun je ook oplopen op een andere manier dan sex. Je kunt jarenlang besmet zijn zonder verschijnselen te hebben. Afhankelijk van de ziekte kan deze namelijk ook worden overgedragen via speeksel (zoenen, vieze kopjes, orale sex, kauwgom delen), seksueel vocht (dat aan je handen zit, orale sex, speeltjes delen), bloed...

Je kunt dus als kind al een kauwgommetje of ijsje hebben gedeeld of je tandarts kan vergeten zijn nieuwe handschoenen te pakken. Gelukkig zijn het wel de minst erge besmettingen die zo makkelijk gaan (ziekte van Pfeiffer, koortslip). Toch kunnen hepatitis B en syfilis al door tongzoenen worden doorgegeven. Bij orale seks zijn dat chlamydia en gonorroe. Genitale wratten komen minder voor maar kun je al overdragen via vieze handen of een gebruikte handdoek.

Een test doen en voorbehoedsmiddelen gebruiken is altijd verstandig. Ben je onder de 25 jaar en wil je een soa-test, dan kun je gratis en anoniem terecht bij de GGD. Ben je ouder, dan wordt je doorverwezen naar de huisarts, tenzij je behoort tot een risicogroep.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij kun je na 2 weken een Soa test doen klopt dat? En indien het geval dat je geen soa hebt dan betekent het dat je geen hiv/aids hebt of is dat weer wat anders?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Hamd Er zijn heel veel SOA's (chlamydia, gonorroe, syfilis, hiv, herpes, hepatitis, genitale wratten, schurft, trichomonas, candida, enz.) Hiv is het virus dat de ziekte AIDS kan veroorzaken en maar een van de vele SOA's. Als je een SOA hebt opgelopen, kan het enige tijd duren voordat je deze infectie met een soa-test kan aantonen. Deze periode duurt soms dagen, weken tot maanden; dat is afhankelijk van de SOA.