is het aannemelijk dat je bij een goede nuchtere bloedsuiker toch insuline resistent bent?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Of het aannemelijk is of niet valt niet te zeggen op basis van je bloedsuiker.

Bij (enige mate van) insulineresistentie moet de alvleesklier meer insuline produceren om voedingsstoffen in je cellen op te slaan. Zolang de alvleesklier dit nog aan kan is er wel sprake van (enige mate van) insulineresistentie maar nog niet noodzakelijkerwijs van een afwijkende bloedsuikerspiegel of van diabetes.

Meting van de bloedsuikerspiegel is dan ook geen goed middel voor de diagnose van insulineresistentie; daarvoor zou eigenlijk gekeken moeten worden naar insulineniveaus en hoe deze reageren op bepaalde voedingsstoffen. Dit soort onderzoek is echter duur en wordt niet zoveel gedaan. Door artsen wordt vaak gezond leven voorgeschreven en vaak pas bij afwijkende bloedsuiker wordt ingegrepen.

Insulineresistentie is echter niet gezond. Langdurig hoge insulineniveaus in je bloed zorgen namelijk voor hart- en vaatziekten, door plak in de aderen en samenklontering van het bloed. Je schrijft dat in je reactie dat je BMI met 26 gezond is, maar volgens de normen is dat beginnend overgewicht. Je vetpercentage is zelfs sterk boven de norm. In plaats van te kijken naar de theoretische mogelijkheid van insulineresistentie is het effectiever wat aan je vetpercentage te doen, omdat daarmee meteen de oorzaak van een eventuele insulineresistentie aanpakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je nuchtere bloedsuiker wordt voornamelijk bepaald door de omzetting van glycogeen in suiker.

Dit proces heeft weinig met insuline te maken.

Je nuchtere bloedsuiker zegt dus te weinig over mogelijke insulineresistentie om voor dat doel bruikbaar te zijn.
Cryofiel