Wat zou de oorzaak kunnen zijn van een hevige pijn op de bovenkant van een teen waardoor men de voet bijna niet meer kan neerzetten ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Je huisarts is hiervoor de aangewezen persoon. Die kan dit bekijken en beoordelen wat er aan de hand is of kan zijn.
Cryofiel
7 jaar geleden
Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Alleen de huisarts kan de teen bekijken, zonodig enkele testjes doen, en zo de oorzaak bepalen.

Het beste antwoord

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan artrose, maar ook aan een eenvoudige kneuzing. Ook bloedvatproblemen, een ontsteking, of de gevolgen van diabetes kunnen fikse pijn veroorzaken.

Wat er in jouw geval aan de hand is, kan alleen de huisarts bepalen. Die kan de teen bekijken en zonodig een paar testen uitvoeren. Hij kan bepalen of hij naar het gewricht, de huid, het onderhuidse bindweefsel, de pezen, de bloedvaten, of naar bijvoorbeeld bloedwaarden moet kijken - of naar iets heel anders waar jij en ik niet aan denken omdat jij en ik nu eenmaal geen medisch expert zijn.

Als de pijn heel hevig is en voor jou ongewoon aanvoelt, zou ik direct een afspraak maken. Als je er nog wel vertrouwen in hebt kun je ook een dag wachten om te kijken of de klachten vanzelf verminderen.

Bij twijfel: maak een afspraak. Beter een keer te vaak naar de huisarts dan een keer te lang wachten.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij diabetes voel je juist minder, je voeten/tenen worden ongevoelig met het risico van verwondingen die je zelf niet door hebt, waardoor er meer kan gebeuren voordat je het door hebt.
Je moet dan ook bv naar een pedicure met diabetes aantekening.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat klopt. Je voelt minder, en daardoor kun je jezelf verwonden zonder het te merken. Door zo'n wond kan een infectie onstaan. Die kan naar elders uitbreiden, waar je hem goed voelt. Bij beginnende diabetes kan de doorbloeding verminderd zijn. Dat kan pijnklachten geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De beschadiging van de zenuwen die bij diabetes de vermindering van het gevoel geeft, kan zeker in het begin ook pijnklachten geven. Het geeft een branderige pijn, meestal aan de voetzool of aan de tenen (eigenlijk nooit één teen) of een soort fantoompijn.
Later kan deze pijn weer wegtrekken en een vermindering van het gevoel achterlaten, soms blijft de pijn ook bestaan.
Overigens heeft lang niet iedere diabeet met beschadigde zenuwen dit soort klachten gehad, maar zeldzaam is het echt niet.

Andere antwoorden (1)

Als je je teen hard gestoten hebt , kan er daar een bloedblaar komen. Dit doet pijn, er staat spanning op net als bij een gewone blaar. Soms gebeurt zoiets en heb je het niet eens door, pas als je dan naar je voet kijkt, zie je iets.
Het kan zelfs zo pijnlijk zijn dat je niet je dekbed op je voet kunt velen, dat je zelfs een enkel laken voelt als gewicht op je teen.

Ga naar je huisarts, dat is het beste, wij kunnen wel verzinnen wat het nog meer zou kunnen zijn, maar beter is naar iemand te gaan die er veel meer van af weet en , niet onbelangrijk , je voet ook kan zien!

Even de huisarts bellen en een afspraak maken, hoe simpel kan het zijn:)

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de pijn ondraaglijk is, kan het ook een ontsteking zijn, is overal mogelijk, Voet, arm, schouder noem het maar. Behandeling daarvan kan injectie zijn of pijnmedicatie. Nogmaals: naar de huisarts.