Mag een desbetreffende arts negatief uitslag geven over een punctie door middel van Telefonische Consult?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Negatief is toch prima niets aan de hand dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat mag bij een positieve uitslag (er is dus iets aan de hand) en dan wordt er gelijk een vervolg afspraak gemaakt. Dat is geen consult maar snel een afspraak inplannen. Dat werkt allemaal iets makkelijker en sneller.

Antwoorden (2)

Ja, uitslagen mogen telefonisch gegeven worden. Er is geen wet die artsen verplicht om uitslagen in persoon mede te delen of verbied ze dat telefonisch te doen. De manier waarop artsen uitslagen mededelen is geheel ter beoordeling aan de artsen zelf. Volgens de tuchtraad moeten artsen wel duidelijk vastleggen dat en hoe zij de uitslag hebben medegedeeld. Voor het telefonisch geven van een uitslag mag de arts een telefonisch consult in rekening brengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Negatieve uitslagen worden telefonisch meegedeeld, dat klopt.

Een positieve uitslag echter wordt op een gemaakte afspraak verteld en ook uitgelegd/besproken met de patiënt.

Een positieve uitslag betekent dat er iets aan de hand is, dan is er behandeling nodig, als dat mogelijk is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kosten telefonisch gesprek of e-consult

Net als voor een consult in de huisartsenpraktijk mag de huisarts kosten rekenen voor een telefonisch of digitaal advies. Deze vallen wel net zoals alle huisartsenzorg onder je basisverzekering en wordt niet ingehouden op je eigen risico. Je kunt deze wel terugzien in je persoonlijke omgeving bij je zorgverzekeraar.

De huisarts is ook verplicht om een melding in je medisch dossier te maken van het telefonische gesprek of een uitdraai van het e-consult. (bron)

Toegevoegd na 10 minuten:
-----Indien de uitslag spoedeisend is (positief), geven we dit direct telefonisch door aan uw arts.-----

Uitslag
De uitslag van het onderzoek is meestal na enkele dagen tot een week bekend. Hoe lang dit duurt, is mede afhankelijk van eventueel aanvullend onderzoek. U krijgt de uitslag via uw huisarts of specialist. Als de uitslag van het onderzoek spoedeisend is, geven we dit direct telefonisch door aan uw arts.

http://www.isala.nl/patienten/folders/6073-punctie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier niet hoor. De specialist begon zijn verhaal met de opmerking: als u nu staat, had ik graag dat u even ging zitten.