Ik schijn opeens slechter tegen vet te kunnen, is daar een reden voor..?

Ik zat laatst met m'n oma in een lunchrestaurantje, en had tonijnsalade besteld. Maar in die tonijnsalade zat vrij veel mayonaise verwerkt waarschijnlijk, maar daar heb ik normaal gesproken geen moeite mee. Die keer wel, werd na een paar happen van het broodje misselijk :s. En vandaag naar de pannenkoekenboot, en ik kreeg maar één pannenkoek op. Nou zijn die pannenkoeken wel wat dikker dan normaal thuis, maar toch..

Maar ik heb de laatste tijd sowieso opeens minder honger. Krijg 's ochtends niks weg, of hoogstens 1 boterham ("normaal" 2). In 1e pauze dan nog steeds niet echt honger, dat komt pas weer beetje in de grote pauze..

Ik ben nergens heel zenuwachtig voor, in ieder geval niet dat ik weet..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er geen problemen mee aleen ik ben heel dik ik ben 9 jaar 1.41 meter ik word 10 en ik weeg 43 kilo egt veel maar ik heb er geen last van soms laatste keer was een half jaar geleden ik kon die saus niet eten en die vlees erbij

Het beste antwoord

Meid, ik zie mijn dochter van 14 de ene dag vijf boterhammen wegwerken en de volgende dag is een blaadje sla al teveel. Als je zo hard groeit en zoveel tijd te verdelen hebt over van alles en nog wat en ook nog eens overal je aandacht bij moet houden wil het wel eens gebeuren dat sommige dingen in je eetpatroon niet worden geaccepteerd. Ik heb dat zelf ook wel eens: de ene keer denk ik dat ik wel zes van die broodjes op kan en de volgende keer denk ik na een half broodje al: zo dat was het voor vandaag. En waar het aan ligt? Geen idee.
Als je je goed voelt is er niets aan de hand. Mayonaise, tonijn en pannenkoeken geven nu eenmaal niet het meest gezonde voedingspatroon weer. Misschien had je lijf toch meer behoefte aan appels en peren. Trek aan de bel als je opeens afvalt, of aankomt. Blijft je energie op peil? En je concentratie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Klachten als winderigheid, een vol gevoel, boeren en het slecht kunnen verdragen van vet eten, kunnen wijzen op galstenen..
Dus ga naar de huisarts, vooral als je ook pijn hebt..

Toegevoegd na 6 minuten:
Op onderstaande link vind je ook tips voor een gezonde spijsvertering..

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik zie net dat je 15 bent.. dan zijn galstenen erg onwaarschijnlijk.. je bent nog aan het puberen, dan doet je lijf soms rare dingen ; )
Kijk of je gezond eet op www.voedingscentrum.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb geen winderigheid, boeren en pijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk gewoon veel minder eetlust opeens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook eens 2 weken een eetdagboek bij kunnen houden, waarin je opschrijft wat je eet, wanneer je eet, en wanneer je misselijk bent of geen trek in eten hebt..
Als je daarmee naar de huisarts gaat, kan die je eventueel doorverwijzen.. (bijv naar een diëtist)
Minder tegen vet kunnen duidt meestal op problemen met de gal die dit moet reguleren. Dus echt naar je huisarts gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan iets tijdelijks zijn of je basale stofwisseling is aan het veranderen. Zorg in elk geval dat je alle nodige voedingsmiddelen krijgt (maar dat doet je moeder denk ik wel) Gezien je leeftijd ga ik er niet 1 2 3 vanuit dat je iets mankeert. Zorg wel dat je voldoende beweging krijgt en hou het een tijdje in de gaten hoe het zich otwikkeld.
Bij rijn of twijfel altijd ff langs een dokter gaan. Die heeft jou medisch dossier en kan het mogelijk in verband brengen. Maar je in elk geval niet e veel zorgen. Meestal krijgen we van het lichaam wel een seintje in de vorm van pijn of naar gevoel als er echt was mis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klachten als winderigheid, een vol gevoel, boeren en het slecht kunnen verdragen van vet kunnen wijzen op galstenen.

Tips en adviezen bij galstenen
Het is niet helemaal duidelijk hoe galstenen ontstaan. Daarom is het ook niet mogelijk adviezen te
geven die het ontstaan van galstenen kunnen voorkomen. Het is wel belangrijk om een gezond
lichaamsgewicht te hebben. Bij overgewicht kan het helpen een diëtist in te schakelen, om op een
gezonde en geleidelijke manier gewicht te verliezen. Er bestaat geen dieet om galstenen te
voorkomen. Ook worden er geen dieetadviezen gegeven na het verwijderen van de galblaas. Het is
belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Het
is verstandig om erg vetrijk eten (zoals gefrituurde producten) te vermijden of met mate te gebruiken.
Mensen die last hebben van galstenen wordt vaak aangeraden voor het slapen gaan een kleine
maaltijd te gebruiken. Hierdoor blijft de galvloeistof wat meer in beweging en is de kans kleiner dat
de gal gaat indikken.